Fredrik köpte sin Camaro
SS 67:a i Rolfstorp utanför Ullared. Att det blev en
Camaro var långt ifrån givet. Fredrik utgick från
fyrhjulsdrift, en japansk V8:a och ett egetskapat rörramschissi.
De ingredienserna var starten. Biltyp fick bli lite vad det
blev. Han funderade inledningsvis på en GT40:a eller
(gud hjälpe oss) en Lola T70 och hade väl hellre
inhandlat en fastback-Mustang från -66, men Camaron
är ingalunda en nödlösning. Modellen, (67:an
skulle det vara, "69:ans kantiga skärmkanter är
fula") är en favorit det också och även
om modellen är ganska ovanlig så kan han, vid ett
ögonblicks eftertanke, komma på fyra-fem bekanta
med likadan bil. "Likadan" syftar på orginalet,
Fredriks bil, som för övrigt varit racerbil i USA,
kommer att bli något alldeles unikt. Självfallet.
Trösklar, bakskärmar
och tak är integrerat i det egenkonstruerade rörramschassit.
Dörrar och framskärmar bultas på. Hjulupphängningarna
är egenritade och egenkonstruerade. Stötdämparna
både fram/bak är av pullrod-typ, vilket innebär
att de sitter i chassit som på en formelbil. Även
Fredriks bil skall utrustas med en 5-växlad dogboxlåda.
Ganska tidigt bestämde
sig Fredrik för en japansk V8:a. Kanske främst för
att retas. Det blev en 4-liters Lexus från början
av 90-talet. Motorn köpte han på skroten för
cirka 7 000 kr.
Det kommer att bli fruktansvärt
häftigt det här. Sanslöst säkert, men
jag kan inte låta bli att fantisera fram bilden av Fredrik
komma farande i en 1000-hästars, fyrhjulsdriven Lola
T70. Men, men... jag säger inget mer om det.
|