

Två
dagar efter det att Rögle slog hv71 med 4-3 så var vi
hos Bryntesson Motorsport igen. Tredje gången på två
och ett halvt år och det blir bättre och bättre.
Mer folk, godare korvar, mer anställda, häftigare bilar
och sämre väder. Det spelar ju inte oss någon roll
inne i värmen - men ändå. Om jag för ett ögonblick
får vädra en personlig åsikt så har de gamla
Camaro cup-bilarna aldrig fått någon av mina engelska
fördelarlock att explodera, men nu... med de nya bilarna, i
skepnad av den nya Camaromodellen på ett rörramschassi
så börjar det kännas lite exklusivare och rejsigare.
Att Bryntesson också tar ett intressant miljösteg framåt
gör det än intressantare.
|

Tony, Anders och Fredrik talar...
...och ssj:are lyssnar.
Ja det var många nyfikna som
samlades hos Bryntesson Motorsport, trots att det inte var överdrivet
länge sedan vi var här sist. Men det är ny-tider
nu. Borta är de där intetsägande camarona av gången
modell och på plats rörramschassibilar med glasfiberkaross
á la nya betydligt råare camaron med racingattiraljer.
Årets Camaro cup kommer att
bestå av 22 bilar av denna ny racingmodell, exklusiv för
den svenska serien, framtagna av en båtbyggare ute på
den amerikanska landsbygden som Tony hittade. Inga liknande bilar
till andra serier i andra länder är tillåtna av
GM. Plus dessa nya versioner kommer även bilar av gammal modell
att medverka. Det kan sammanlagt bli så många bilar
att det kan bli tvunget med kval för att få medverka
i huvudtävlingen. Fler står dessutom på kö
för att köpa den nya modellen, men i nuläget är
det stopp, säger Tony. Det är så att Bryntesson
Motorsport också skall förse alla bilar med reservdelar
så det är fullt upp som det är redan nu. Själv
tävlar stallet med två bilar (har jag fel?) en för
Anders Brofalk och en för Nicklas Lovén som farit fram
i allehanda racingserier genom åren, både inrikes och
utrikes, formel Ford, GT, jänk, Radical och Porsche.
Trots att den nya versionen är
mer av specialtillverkad racingbil (förutom stel bakaxel) och
Anders Bjurfalk under testkörning i höstas var två
sekunder per varv snabbare än den gamla runt Mantorp, så
framhåller han (Anders) att den gamla bilen är mycket
bättre än vad folk tror. Och Tony nickar medhåll.
|
Många intresserade
och nyfikna ögon.
 
Det var det där med miljö
ja, Bryntesson Motorsports huvudsponsor för året, G oil,
en amerikansk tillverkare av olja och andra bilvårdande vätskor.
Sidan är ingen vän av att sprida reklam till höger
och vänster och utan anledning, men om dessa produkter visar
sig hålla vad Tony lovar (95 % av oljan bryts ner på
nio dagar.) så är det väldigt hedervärt. Det
är nämligen som så att oljan till största del
består av animaliska produkter - ja nötkreaturskadaver
helt enkelt. Stallet skall naturligtvis köra sina bilar på
oljan. Camaro cup fick miljöpris redan förra året
och Miljön slår Sidan med glädje och stor iver på
trumma för.
Då detta kom på tal så
framförde någon att oljan därmed (med tanke på
nedbrytning och oljespill) borde vara ett måste för engelskt!!
Kan någon förstå detta? Kan någon finna humor
häri? Många skrattade nämligen.
|
Mer high tech i år.
Specifikationer
Camaro Cup 2010
Motor: Chevrolet V8 på 5,7
liter. Effekt: ca 440 hk, vridmoment över 600 Nm. Katalytisk
avgasrening. Bränsle: E85 Etanol Växellåda: 4-växlad
Richmond Super T10.
Stötdämpare: Öhlins
Chassi: Rörram Camaro Cup 2010-specifikation.
Framvagn: Fullt justerbar med rörlänkarmar. Bakaxel:
GM, med Rampdifferential.
Bromsar fram: Skivor AP-Racing,
Willwood 6-kolvs ok. Bromsar bak: Skivor GM original, Willwood
4-kolvs ok.
Kaross: Glasfiber - Camaro
Cup 2010-specifikation. Interiör: Aluminium
Däck: Michelin slicks Fälgar:
9-9,5 x 17
Minimivikt bil med förare:
Ca 1150 kg.
|
 |
 |
Spoiler-split
|
Grill och lamphöljen
i viktbesparande dekalform
|
Årets tävlingskalender
Shake down och testkörning i
Falkenberg den 16 april och sedan börjar serien med:
Ring Knutstorp 7-8 maj Gelleråsen,
Karlskoga 21-22 maj Falkenberg Raceway 9-10 juli Gelleråsen, Karlskoga
13-14 aug Ring Knutstorp 17-18 sept Mantorp Park 1-2 oktober
Det känns nästan som vi
skaffat oss ett hemmastall. Heja grabbar!
|
En
bild säger mer än tusen ord
Så
säger talesättet, att en bild är bättre
på att förklara subtiliteter än text, tydligare
påvisar en människas (om det är det som visas)
lust, karaktär och innersta väsen, och vad som bringar
störst lycka. Vem är människan bakom ytan? Jag
håller egentligen inte med talesättet, oftast är
ordet överlägset. Men inte alltid... |



Blev det ingen korv till dig
Kjell?

...och så snabbt tillbaks
med blicken. Ingen har märkt något.
|
|
Lika som bär
 |
 |
Peter Settman
|
Tony Bryntesson
|
|