
Det är en trio ödmjuka
herrar vi möts av. Väldigt ofta förefaller
enastående förmåga vara kombinerat
med stor ödmjukhet. För det vi får se
prov på i afton vittnar om en kreativitet, kunskap
och uppfinningsrikedom som gör att man alldeles
förbluffas och till viss mån också
blir lite ledsen. Ledsen på så vis att man
undrar om all denna hantverkskunskap och förmåga
verkligen tas till vara fullt ut. Missförstå
mig inte, det är ypperligt att den läggs ner
i bilbyggen som detta, men jag frågar mig om den
inte kunde få utrymme även på annan
plats. Men det får den kanske...

Pekka Nyström på
Knutstorp i ett orginal i somras
Med M8F
tog McLaren sin sista av 5:e totalsegrar i rad i
den nordamerikanska CanAm-serien och året var
1971. CanAm var det brutala amerikanska svaret på
sportvagns-VM, och som det mesta (åtminstone förr)
skulle det därmed bli större och värre
än någon europeisk motsvarighet. Serien föddes
1966 och levde vidare i orginalform till 1974 då
pengar började bli en bristvara. Men under den
korta tid orginalserien existerade gav den liv åt
några av de grövsta bilar som byggts och
körts på racerbana.
Nya Zeeländaren Bruce
McLaren dog 1970 då han testkörde just en
M8:a på Godwood i England. Han var då endast
33 år, men hade tillverkat bilar med eget namn
sedan 1964, samtidigt som han tävlade dem, både
sportvagnar och från 1966 även formel 1:or.
CanAm-serien vann han både 1967 och 1969, i en
M6A respektive M8B. 1968 och 1970 vann hans landsman
Denny Hulme för märket och 1971 vann amerikanen
Peter Revson med M8F. Bilen var designad av Gordon Coppuck
och var den största, snabbaste, bredaste, tyngsta
McLaren-bilen någonsin.
Orginalet var utrustad
med en Cheva-V8 i aluminium på 8 360 kubik och
lämnade cirka 750 hk.
Den var 424 cm lång,
2 meter bred och
vägde 840 kg.
Som alla CanAm-bilar på den tiden var den med
andra ord en jävla best. Det är alltså
en sån som bröderna Bertilsson bestämt
sig för att replikera.
* * * * *
Nürburgring augusti
2007: bröderna Bertilsson är på
Oldtimer GP tillsammans med Torbjörn J (givetvis).
I super-duper-klassen gör en McLaren M8:a sådant
intryck att bröderna (Kent, Jan och Peter) bestämmer
sig för att bygga en sådan. Sådär
självklart. Som varför inte? Man uppsöker
depån och tar en del mått på bilen.
Resten kommer man att uppskatta via nätet och bilder.
Det var då,
nu är det lite drygt två år senare.
Nu är de nästan vid målet. Det är
snabbt marscherat för ett projekt som detta. Nu
möts man i garaget av en bakdel som tar andan ur
en.

Liksom i orginalet är
det en V8 från Chevrolet som står för
krafterna, men denna är något mindre, det
är en 350:a (5,7 liter) betecknad ZZ4, som inte
sitter i någon produktionsbil men som används
flitigt i racing, inte minst i Camaro cup-bilarna, och
brödernas examplar är köpt just av Bryntesson
som ju är experter i ämnet.
Bilens mått är desamma som orginalets, däremot
är en McLaren M8F a lá Bertilsson tyngre
än orginalet, fulltankad tros vågen stanna
vid 1100 kg. Orginalet har ju inte samma ramkonstruktion
som Vaggerydsvarianten. En annan skillnad på orginalet
och replikan är karossen. Där tävlingsbilarna
fick en glasfiberoverall kläs denna i elegant,
sober aluminiumkostym. Som om det inte vore fantastiskt
nog så är all plåt bockad, knackad
och formad här i brödernas lilla garage, med
undantag av den yttersta lilla flärpen på
den mäktiga bakvingen.

Bilens bakvagn
är hämtad från en Porsche 996, den femväxlade
lådan är en G 50, från en 911:a. Även
kopplingen är Porsches och för att kyssen
med svänghjulet från Chevrolet skall bli
lyckad har bröderna tillverkat en adapter för
ändamålet. Framvagnen är hämtad
från en Corvette C4. Rattstången från
en Volvo 240. Som så mycket med projektet har
det mesta fungerat ihop, som en vänlig vink från
ovan - knutkorsen á la volvon och corvette passade
med varandra. Bultsystemet på BBS-fälgarna
(förövrigt köpta av Bosse Trim) stämde
överens med Corvettens. Bakvagnen prickade tillsammans
med de 13 tum breda bakhjulen de 2,0 meter den skulle
göra osv, osv. När jag lite allvarligt frågar
om vilka de största problemen varit,
så blir det tyst en lång, lång stund.
-Njae, det har väl inte varit några problem
direkt. Det var väl i så fall att vi vände
växellänkaget åt fel håll så
att ettan hamnade höger-bak. Men det fick vi vända
om efter ett samtal med Jan Tolli. (Porscheåkaren
i Modsport, som de inhandlade Porschedelarna av.)
Bromsarna är porsche
bak och corvette C6:s ventilerade fram. Brembo-ok runt
om. Bromsvåg från Tilton.
Bilen skall besiktigas
under vintern, sedan skall den lackas i Gulfs klassiska
racingkulörer, dvs ljusblå botten överdraget
av orange. Den kommer nog att märkas. Inte minst
för ljudet. Bilen startades upp för våra
öron och dessa öron ömsom hukade och
log. Trots att bilen redan är så färdig
som den är, så provkördes den inte förrän
nu i torsdags den 3 december. Den kändes enligt
Peter precis så som förväntat och önskat.
Det är snart vår.
Tro inget annat. Det innebär vårslalom, banträffar
och dylikt. Då skall en låg jävla McLaren
bjuda på skönsång och impressioner.
Tro inget annat. Bäva månde gudar och vaggerydsbor.

Aluminuimkarossens
är fäst med ca 90 stycken duz?skruv vilket
gör att bröderna med några få
handgrepp snabbt plockar bort de sektioner som döljer
en viktig hjulupphängning, en bränsletank
eller vad vi för tillfället önskar
betrakta.. |

Huvudbågen beställdes,
tvärstag, nackstödslösningar är
eget koncept



Broms- och kopplingspedal
är Tilton, gasditon är egentillverkad

På vägen
hem ett par timmar senare, regnar det. E4:ans asfalt
suger fortfarande i sig allt ljus. Det är svart
svart novemberkväll.
Men nu det gör inget.
* * * * *
Men
låt oss börja från början. Med
hjälp av brödernas egna bilder från
projektets början.




























Brembo-ok






Peter och Torbjörn
gör tummen upp





































Avgasrören
är köpta från Hansen racing och
kapade och ihoppusslade för
McLarenvagnen. |

Ett konstverk i sig.
Bertilssons Nimis.















För skapandet av
scoopet byggdes denna låda som sedan följdes
med ett
fogskum som sedan det stelnat, sågades och slipades
till sin slutliga form.























Fälgarna lackeras





Motorn var svart och
lackerades i Chevas riktiga kulörer.












En tank á 35
liter på var sida ger 70









På väg till
Elmia och påskmässan. Cobran är Peters
tidigare bygge.

Stolta föräldrar
|