KLOCKAN ÄR PASS 09.12 och vi dundrar just förbi Ande(r)s. Har nyss lämnat Klein och Dennis bakom oss. Vi är med roadbooks hjälp på väg till Anderstorp. Vid en cirkulationsplats i Gnosjö har de helt fräckt kört om oss. Detta var felaktigt. Nu gör vi bara rätt. Lämnar dem bakom oss. Det är vi som skall vara först. Niclas drar Alfan hårt på fyran - i med femman.

Anderstorp Historic & Sportscar Festival
Sällskapsrundan

Kjell och Kurt har flaggat igång oss från Jönköpings utmarker vid 08.40. Pass. Vi skall hålla koll på "saker och ting", vara uppmärksamma. Vädret är behagligt - svalt vackert till och med. Tolv bilar x 2 människor. Det är nästan alltid co-drivern som är hjärnan/hjärtat och anledningen till ett ekipages framgånger. I vår bil är det Niclas som kör. Vi kommer att placera oss mycket bra i "Sällskapsrundan" som Kurt döpt tävlingen till. Det är Gräshagen, Haga. Två kilometer Bårarp. Höger hit. Vänster dit. Under viadukter och över bäckar. Rakt igenom round-abouts. Häradsvägen höger och Martinsgården vänster. Småland är magnifikt längs vägarna. Ibland slår det i underredet på Alfan. Ljusgröna skogar och lappade vägar. Det sjunger i den italienska motorn och i den småländska månaden maj.

Runt omkring en tio och tjufem är vi framme i depån. Vi får köra innanför grindarna och parkera där. Betala måste vi. Bröderna Bertilsson är redan på plats i sin trio hemskapade, ögontilldragande bilar. De medverkar för övrigt i nuvarande nummer av Bilsport med sin McLaren-replica.

Jag har ingen som helst aning vad ni trodde det skulle bli för väder - men fint är det. K och K ger oss frågorna och vi ägnar oss, bilarnas två tävlande personer, en stund åt detta. Det kan röra sig om vad som stod på en skylt i Tokarp, hur många järnvägskorsningar i plan vi körde igenom. Vem som dundrade av vägen i sin VW under ett Midsommarnattsrally någon gång för åt-helvete-för länge sedan, (Tom Trana) eller vad bensinen tingade för pris i Torshultsröse eller nåt. Sedan sprids vi som rö för vinden som är lite kall om man sätter sig högst upp på start-och målrakans läktare. Men bara där.

Väl där ser man är Tobias, Myggan, Pekka och GT40. Och andra. Ekman, Victorin och så. Mängder med Capris och Thomas Hall i snabb, enögd och vacker Escort. Bilar i ett åldersspann från 1966 till 1985. Tidsträning.

Sedan bjuder Mats Svanberg på korv, kaffe och dricka. Under tak om detta hade behövts. Med tanke på inledningen av denna text kan ni själva dra slutsatsen att det inte gör det. Det är alltså skirt vackert. Låt oss titta på en bild hur det såg ut runt det bord som slagits upp i Healeyhörnet.

Nisse och Nina Nyblaeus, Kjell, kan det vara Bengt som tillsammans med Kurt lusläser programmet och Mats vår välgörare, i tjusig mekaroverall, vilken han helst tar på sig först då chansen/risken för just mekande är uppenbart liten.

Sedan, nummer två, drar GT-vagnar á la Porsche 997, Audi R8:a och BMW Z4 ut ur depån. Som en vrålande överraskning. Som en påminnelse över tidens gång och utveckling. Som en förnimmelse om den stora samtida motorsporten ute i världen.

 

 

Ja jävlar. Mer av dessa senare.

12.30 är det samling vid den plats vi gjort till vår.

Det är inte buslänge sedan Mats bjutt på korv. Ändå är det inte långt till korvkiosken för vissa. Som vanligt inga namn, inget om ölen som plockas fram. Vi hänger inte ut någon. Men det är ju själve f-n att det jämt skall röra sig om samma personer och som sedan slår ifrån sig: "Vadå jaag har inte gjort någe", som två gossar från bänkraden längst bak.

Tävlingen, tävlingen. Sällskapsrundan. Segrare, transporterade i Mazda: Peter Karlsson och Magnus Berglund (i skägg).

Tvåa, i Alfa Bertone: Niclas Enell och hrmm...G Larsson och tredje plats till Ande(r)s och codriver. Sägas kan väl att Ande(r)s tilldelades ett paket korv för sin placering, ett pris som hade medföljt oberoende var han hamnat. Aldrig har väl (som måhända framgår) en gladare tredjepristagare synts.

Alla fick pris alla var duktiga. Tack för turen K o K.

Att äta kan te sig olika. Man kan köpa den där hamburgaren, pressa i sig de friterade pommes fritsen man tillskansat sig bara genom att räcka över en lova (som jag tror, är ett uttryck för peng här i trakterna) och sätta i sig det utan att fundera över utgift, kolestorol eller ekologiskt fotavtryck ELLER... ELLER så kan man plocka fram sitt gamla glasspaket, lite försynt, vända upp locket och plocka fram sina gamla hederliga, svettiga ost och korvmackor, limpa. Det är, gärsgårdar i Småland, svensk kultur det.



Sedan (nummer tre) andades vi storslagenhet igen då det blev högvarv, miljoner och stora vingar i GT-klassens andra testpass. Kvalificering och tävling först på lördagen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Måtte vi få ser mycket av det här på de svenska racingbanorna i år. Swedish GT Series heter de. Hemsidan deras är HÄR.

 

Race

De historiska klasserna tävlade redan på lördagen. Det var lite ihopslagna klasser då det var något lite med anmälda, på detta sätt blev det dock välfyllda heat, om än lite ojämna.


Johan Sohlman var ganska överlägsen i E-type


Christer Pernvall i smalt vacker 911


Anders Lotsengård i SID


Nisse Nyblaeus före ett par jagande kojor

 

Klass mäktig

med bilar från 1966 (GT 40:n) - till 1985.


Rune Tobiasson tillbaks bakom ratten - och då gick det rasande fort igen. Här tar han starten före Rolf "Myggan" Nilsson, Jürg Bächi och Thomas Hall.


Kennet Persson dras fortfarande med lite problem med sina enastående Ford.


Psycadelica á la Olle Victorin i Roland Larssons gamla vagn.

 

Ljuva formelbilar

Sedan (nummer fyra) började det regna och för de modernarna formelbilarna (F3, Ford, Opel, Renault m.m) så blev det att beträda detta underlag med slicks.


Slutlige segraren: Lars Claesen, Formel Ford 2000

Detta innebar att Anders Hedensjö i sin fantastiska vita Ralt RT1 fick släppa förbi sig först, danske Palle Ringström i March 753 och sedan även slutlige segraren (tillika dansk) Lars Claesen i en Reynard SF87. Det var längesedan ett formelbilslopp i Sverige hade så fina bilar.


Anders Hedensjö i sin Ralt RT1:a Formel Atlantic

Leif Norberg var på plats och guidade mig rätt i de skillnader som finns mellan Hedensjös breda bil och de övriga formel 3:orna: Anders Hedensjös bil är en formel Atlantic, bl.a. utrustad med en BDA-motor med ca 190 hästar (men utan större problem möjlig för 220) och med 14 tums breda bakdäck liknar den mer en F2:a. Bertil Roos (i USA) och inte minst Gunnar Nilsson skördade stora framgångar i klassen(Atlantic) innan det blev F1.


Palle Ringström i klassisk March 753 formel 3


Ralt RT1 i formel Atlanticutförande ovan och enligt formel 3 nedan.


Pelle Svensson

 

Sedan (nummer fem) blev även vi våta och samlade ihop våra ostmackor och åkte hem och vi var ganska förnöjda med dagen. I morgon söndag kör de igen.