
KLOCKAN ÄR
PASS 09.12 och vi dundrar just förbi Ande(r)s. Har
nyss lämnat Klein och Dennis bakom oss. Vi är med roadbooks
hjälp på väg till Anderstorp. Vid en cirkulationsplats
i Gnosjö har de helt fräckt kört om oss. Detta var
felaktigt. Nu gör vi bara rätt. Lämnar dem bakom oss.
Det är vi som skall vara först. Niclas drar Alfan hårt
på fyran - i med femman. |

Anderstorp
Historic & Sportscar Festival
Sällskapsrundan
Kjell och Kurt har flaggat
igång oss från Jönköpings utmarker vid 08.40.
Pass. Vi skall hålla koll på "saker och ting",
vara uppmärksamma. Vädret är behagligt - svalt vackert
till och med. Tolv bilar x 2 människor. Det är nästan
alltid co-drivern som är hjärnan/hjärtat och anledningen
till ett ekipages framgånger. I vår bil är det
Niclas som kör. Vi kommer att placera oss mycket bra i "Sällskapsrundan"
som Kurt döpt tävlingen till. Det är Gräshagen,
Haga. Två kilometer Bårarp. Höger hit. Vänster
dit. Under viadukter och över bäckar. Rakt igenom round-abouts.
Häradsvägen höger och Martinsgården vänster.
Småland är magnifikt längs vägarna. Ibland
slår det i underredet på Alfan. Ljusgröna skogar
och lappade vägar. Det sjunger i den italienska motorn och
i den småländska månaden maj.
Runt omkring en tio och tjufem
är vi framme i depån. Vi får köra innanför
grindarna och parkera där. Betala måste vi. Bröderna
Bertilsson är redan på plats i sin trio hemskapade, ögontilldragande
bilar. De medverkar för övrigt i nuvarande nummer av Bilsport
med sin McLaren-replica.
Jag har ingen som helst aning
vad ni trodde det skulle bli för väder - men fint är
det. K och K ger oss frågorna och vi ägnar oss, bilarnas
två tävlande personer, en stund åt detta. Det kan
röra sig om vad som stod på en skylt i Tokarp, hur många
järnvägskorsningar i plan vi körde igenom. Vem som
dundrade av vägen i sin VW under ett Midsommarnattsrally någon
gång för åt-helvete-för länge sedan,
(Tom Trana) eller vad bensinen tingade för pris i Torshultsröse
eller nåt. Sedan sprids vi som rö för vinden som
är lite kall om man sätter sig högst upp på
start-och målrakans läktare. Men bara där.
Väl där ser man är
Tobias, Myggan, Pekka och GT40. Och andra. Ekman, Victorin och så.
Mängder med Capris och Thomas Hall i snabb, enögd och
vacker Escort. Bilar i ett åldersspann från 1966 till
1985. Tidsträning.
|


Sedan bjuder Mats Svanberg på korv,
kaffe och dricka. Under tak om detta hade behövts. Med tanke
på inledningen av denna text kan ni själva dra slutsatsen
att det inte gör det. Det är alltså skirt vackert.
Låt oss titta på en bild hur det såg ut runt det
bord som slagits upp i Healeyhörnet.

Nisse och Nina Nyblaeus, Kjell, kan det
vara Bengt som tillsammans med Kurt lusläser programmet och
Mats vår välgörare, i tjusig mekaroverall, vilken
han helst tar på sig först då chansen/risken för
just mekande är uppenbart liten.
|

Sedan, nummer två, drar GT-vagnar á
la Porsche 997, Audi R8:a och BMW Z4 ut ur depån. Som en vrålande
överraskning. Som en påminnelse över tidens gång
och utveckling. Som en förnimmelse om den stora samtida motorsporten
ute i världen. |

Ja jävlar. Mer av dessa senare.
12.30 är det samling vid den plats
vi gjort till vår.
Det är inte buslänge sedan Mats
bjutt på korv. Ändå är det inte långt
till korvkiosken för vissa. Som vanligt inga namn, inget om
ölen som plockas fram. Vi hänger inte ut någon.
Men det är ju själve f-n att det jämt skall röra
sig om samma personer och som sedan slår ifrån sig:
"Vadå jaag har inte gjort någe", som två
gossar från bänkraden längst bak.
Tävlingen, tävlingen. Sällskapsrundan.
Segrare, transporterade i Mazda: Peter Karlsson och Magnus Berglund
(i skägg).
Tvåa, i Alfa Bertone: Niclas Enell
och hrmm...G Larsson och tredje plats till Ande(r)s och codriver.
Sägas kan väl att Ande(r)s tilldelades ett paket korv
för sin placering, ett pris som hade medföljt oberoende
var han hamnat. Aldrig har väl (som måhända framgår)
en gladare tredjepristagare synts.
Alla fick pris alla var duktiga. Tack för
turen K o K.
Att äta kan te sig olika. Man kan köpa
den där hamburgaren, pressa i sig de friterade pommes fritsen
man tillskansat sig bara genom att räcka över en lova
(som jag tror, är ett uttryck för peng här i trakterna)
och sätta i sig det utan att fundera över utgift, kolestorol
eller ekologiskt fotavtryck ELLER... ELLER så kan man plocka
fram sitt gamla glasspaket, lite försynt, vända upp locket
och plocka fram sina gamla hederliga, svettiga ost och korvmackor,
limpa. Det är, gärsgårdar i Småland, svensk
kultur det.
Sedan (nummer tre) andades vi storslagenhet
igen då det blev högvarv, miljoner och stora vingar i
GT-klassens andra testpass. Kvalificering och tävling först
på lördagen.
|


Måtte vi få ser mycket av det
här på de svenska racingbanorna i år. Swedish GT
Series heter de. Hemsidan deras är HÄR.
Race
De historiska klasserna tävlade
redan på lördagen. Det var lite ihopslagna klasser då
det var något lite med anmälda, på detta sätt
blev det dock välfyllda heat, om än lite ojämna.
|
Johan Sohlman var ganska överlägsen i E-type
Christer Pernvall i smalt vacker 911

Anders Lotsengård i SID

Nisse Nyblaeus före ett par jagande kojor
Klass mäktig
med bilar från 1966
(GT 40:n) - till 1985.
|

Rune Tobiasson tillbaks bakom ratten - och då gick det rasande
fort igen. Här tar han starten före Rolf "Myggan"
Nilsson, Jürg Bächi och Thomas Hall. |

Kennet Persson dras fortfarande med lite problem med sina enastående
Ford.

Psycadelica á la Olle Victorin i Roland Larssons gamla vagn.
Ljuva formelbilar
Sedan (nummer fyra) började det regna
och för de modernarna formelbilarna (F3, Ford, Opel, Renault
m.m) så blev det att beträda detta underlag med slicks.
|


Slutlige segraren: Lars Claesen, Formel Ford 2000
Detta innebar att Anders Hedensjö i
sin fantastiska vita Ralt RT1 fick släppa förbi sig först,
danske Palle Ringström i March 753 och sedan även slutlige
segraren (tillika dansk) Lars Claesen i en Reynard SF87. Det var längesedan
ett formelbilslopp i Sverige hade så fina bilar. |

Anders Hedensjö i sin Ralt RT1:a Formel Atlantic
Leif Norberg var på plats och guidade
mig rätt i de skillnader som finns mellan Hedensjös breda
bil och de övriga formel 3:orna: Anders Hedensjös bil är
en formel Atlantic, bl.a. utrustad med en BDA-motor med ca 190 hästar
(men utan större problem möjlig för 220) och med 14
tums breda bakdäck liknar den mer en F2:a. Bertil Roos (i USA)
och inte minst Gunnar Nilsson skördade stora framgångar
i klassen(Atlantic) innan det blev F1. |

Palle Ringström i klassisk March 753 formel 3

Ralt RT1 i formel Atlanticutförande ovan och enligt
formel 3 nedan.

Pelle Svensson

Sedan (nummer fem) blev även vi våta
och samlade ihop våra ostmackor och åkte hem och vi var
ganska förnöjda med dagen. I morgon söndag kör
de igen. |
|