Formel 1
Anderstorp, 17-19 juni 1977


Jaques Lafitte i Karusellen på väg mot sin och Ligiers första GP-seger

 

Foto: Kjell Adelsund

Kjell Adelsund har befunnit sig överallt ständigt känns det som. 1977 tog han sig till Scandinavian Raceway, lockad kanske av Gunnar Nilssons seger i Belgien fjorton dagar tidigare. Hans första och enda. Här på Anderstorp tar hans stallkamrat Mario Andretti pole position och leder sedan under större delen av loppet, ända fram till två varv före mål då han tvingas i depå med bränsleproblem. Jaques Lafittes dundrande V12:a tog ledningen.

Både Gunnar och Ronnie bryter, den senare redan på sjunde varvet.

Resultat
1 Jacques Laffite, Ligier-Matra
2 Jochen Mass, McLaren-Cosworth
3 Carlos Reutemann, Ferrari
4 Patrick Depailler, Tyrrell-Cosworth
5 John Watson, Brabham-Alfa Romeo
6 Mario Andretti, Lotus-Cosworth
7 Clay Regazzoni, Ensign-Cosworth
8 Jean-Pierre Jarier, Penske-Cosworth
9 Jackie Oliver, Shadow-Cosworth
10 Hans-Joachim Stuck, Brabham-Alfa Romeo


 

 


Mario Anderetti Lotus 78

 


John Watson. Tvåa på träning

 

 

Vittorio Brambilla


Gorillan från Monza, King of the too-late-breakers. Snabb som fan men lika ofta över gränsen som på den.

För två år sedan här på Anderstorp tog Vittorio pole position och ledde loppet så länge den fragila marchen höll. Tidningen Teknikens värld, en en gång initierad och intressant motortidning med F1 som något av huvudtema, gjorde strax efter en intervju med italienaren och hans stall. Man kom strax in på Vittorios vana vid att dricka vin, även under tävlingsdag. Max Mosley, eller om det var Robin Heard, hade tvingats acceptera sin förares alkoholkonsumtion men hade åtminstone sett till så att det alltid var någon med vid Vittorios måltider, så att han inte fick i sig mer än en flaska vin de dagar det var race. Sanningshalten i detta är kanske svår att verifiera och förhålla sig till nu många år senare.

Att Vittorio var a brut bak ratten är mera bekant och gav honom namnet Gorillan från Monza. Att han var vild kunde den förre F1-doktorn Sid Watkins verifiera. I sin bok Life at the limit redogör han för sina upplevelser inom Formel 1, bl.a. ett tillfälle med Brambilla: På Monza, några år efter att Brambillas karriär tagit slut, agerade han förare åt Watkins i den doktorsbil som alltid, då som nu, följer efter startfältet första varvet, i alla GP. Watkins hade varit med länge redan då och måste erfarit många vansinnesfärder. Men Brambillas framfart i doktorsbilen var dock vildare än vad professorn tänkt sig. "Vittorio, we should be following the bunch. Not leading it."

Vittorio tog en GP-seger under sin karriär. Följdriktigt kraschade han också sin March strax efter målinjen, i Österrike i regn. Loppet flaggades av på grund av det dåliga vädret och det kanske herr Vittorio skall vara glad över, trots att segern därmed bara gav 4,5 poäng i stället för de brukliga nio. Om loppet skriver den fantastiske Nigel Roebuck:

"Vittorio looked the whole way like a man on the verge of an accident, but he pressed on with courage and adrenalin, and when James [Hunt] was held up by his tardy team-mate Brett Lunger, the Italian spotted what he thought might be a gap and went for it. Astonishingly, he got through.

For ten laps the orange March skated around in the lead, pulling away easily from the Hesketh, but could Vittorio keep it all together for 54 laps? In the end there was no need. Conditions were now impossible, with cars slithering off the road everywhere, so officials decided to halt the race, and Brambilla was given the flag. The Italian and his 75l had been highly competitive throughout the season, completely dominating - until retirement - in Sweden, and running on the pace virtually everywhere. But no one expected the combination actually to win...

As he went over the line a disbelieving Vittorio suddenly realised that he had won a Grand Prix. He was wildly, ecstatically joyful, and violently waved his arm in salute. It was a mistake. At 225 kmp ( l40 mph ), the March began to go sideways, and then spun, once, twice, several times ... people in the pits heard the flat sound of breaking fibreglass somewhere up the road, and saw an orange blur coming of the guardrail.

Two or three minutes later Brambilla was back, the 751 - astonishingly - tattered but still mobile. Out of the cockpit climbed the stocky victor, and never was a man so happy! No shrug, no blasé, bored, been-there-before grin. For Vittorio winning was something new, and at 37 that meant something. Fingers and thumbs refusing to cooperate, it was some time before the Moet et Chandon cork came free. When it did, Brambilla used the bottle like a fire hydrant.

This was his day and he never had another like it."

 

Se händelsen här

 


Carlo Chiti är den store mannen till vänster och på bilden ovan i keps med Brambilla. Legendarisk italiensk racingbil- och motortillverkare ofta med koppling till Alfa Romeo. Det var Kjell själv som kom på det.

 


Patrick Depailler

 


John Watson hänger vid sin stallkamrat Hans-Joachim Stücks bil. Brabham. Fyra utblås, en brandsläckare och ett bromsljus. Nästa år skulle det sitta en gigantisk fläkt där.

Längst till vänster: en av de där två italienarna.

 


Den italienske herrn syns här också, tillsammans med, är det Mauro Forghieri från Ferrari?


Kjell har ju alltid tyckt om stora motorer med mängder av cylindrar. Ferraris 12:a.

 


Och Matras dito, den så dunderligt ljudande i Ligiern.

 


Ett mycket ovanlig foto. Jag har åtminstone aldrig sett de två versionerna av sexhjulingen på samma bild tidigare. 1977 års modell till vänster och den mer ursprunliga från -76 till höger. Ronnies bilar bägge. Bra Kjell.

 


Mario Andretti tog pole och var snabbast under större delen av loppet.

 



James Hunts McLaren

 


Gunnar Nilssons Lotus 78

 


I March-boxen eller lastbilen. Karossdelarna skulle ju nästan få en att tro att det var Ronnies bil från förra året, men det är Jody Scheckters äldre bror Ians bil. Ian hade en mycket blygsam F1-karriär med en tiondeplacering som bäst.

 


Formel 3-loppet. Andra bil är Anders Olofsson, fjärde Eje Elgh och femte måste vara Lill-lövis i sin Argo. Och Mats Nygren
(snabb men med lite pengar) i March efter honom. Tror jag. Rätta mig om jag har fel.

 

Se också bilderna Hasse Larsson tog från samma tävling HÄR. Fan vilken bildbank vi börjar bli.