Formel
1-premiär i Sverige
15-17 juni 1973
VM för Formel 1 i Sverige.
Det vassaste av de vassa, de snabbaste av de snabba, de högteknologiskaste
av det
högteknologiska och en garagedomkraft inkörd under
växellådan. Det var sjuttiotal det.
På bilden ovan är
det tyrrellstallets bilar som gås igenom, Francois Ceverts
och Jackie Stewarts.
|
Bosse 997 Johansson
var på F1-VM i Anderstorp 1973. Med sig hade han kamera
och sin framfusighet och bjuder oss in bakom kulisserna och
låter oss bevittna en F1-värld väsensskild
från dagens. Det intressantaste är inte bilarna.
Det fantastiska är de resurser, de faciliteter, de kläder
och de polisonger som fyllde sjuttiotalets depåer även
i de mest exklusiva motorfamiljerna.
17 juni 1973 premiär
för Formel 1-VM i Sverige. I Anderstorp, "80 miles
out into the forests from Goteborg" som det står
att läsa i en engelsk beskrivning, med ett startfält
något mindre än vanligt eftersom en del bilar inte
hunnit repareras sedan Monacos GP som föregick det svenska.
Ronnie tog pole före Francois Cevert, sedan följde
Stewart, Emerson Fittipaldi, Carlos Reutemann och Denny Hulme.
Ronnie tog också
starten och ledde loppet till nästsista varvet då
Hulme passerade vår hjälte. Hulme hade valt ett
hårdare däck och Ronnies dito hade alldeles förlorat
greppet i slutet.
Resultat
1 Denny Hulme McLaren-Cosworth M23 80 1h56m46.049s
2 Ronnie Peterson Lotus-Cosworth 72E
3 Francois Cevert Tyrrell-Cosworth 006
4 Carlos Reutemann Brabham-Cosworth BT42
5 Jackie Stewart Tyrrell-Cosworth 006
6 Jacky Ickx Ferrari 312B3
7 Peter Revson McLaren-Cosworth M23
8 Mike Beuttler March-Cosworth 731
9 Clay Regazzoni BRM P160E 77
10 24 Carlos Pace Surtees-Cosworth TS14A
|
Blivande segrarbilen, Denny Hulmes
McLaren och bakom stallkamrat Peter Revsons. Denny Hulme blev
världsmästare redan 1967 och när man såg
honom vid denna tiden såg han ut som en gammal mysgubbe.
Rattade också med stor framgång de enorma CanAm-McLarenbilarna.
Dog 1992 av en hjärtattack bak ratten i en BMW under Bathurst
1000 i Australien. |
Niki Lauda BRM P160
Ja vad är det för bil dessa
välklädda herrar ansvarar för?
Ronnies Lotus 72:a
Det var tätt i depån. Lotusstallets
plats halvmetern vid sidan av böjd tyrrellmekaniker.
Riktig F1-mekanikerklädsel: Skitig,
sliten bomullsoverall med lågskor.
Marlborosponsrad Lamborghini Espada.
Niki Lauda var min spontana tanke bak bilen... eller är
det en mustaschprydd herre? |
Dennis "Denny" Hulmes bil.
Carlos Reutemanns Brabham BT 42
Wilson Fittipaldis. Storebror.
Observera skillnaden på stallkamraternas bilar, på
Reutemanns bakvinge: "Argentine" och på Fittipaldis
"Brasil." |
Mike Hailwoods Surtees och framför
Carlos Paces dito. Mike "the Bike" Hailwood gjorde
sig ett namn som MC-förare och vann tio stycken världsmästerskap,
bl.a fem i rad i 500 cc-klassen. Detta ledde honom till F1
under några år, vilket dock tog stopp efter en
våldsam krasch efter Pflantzgarten på Nürburgring
där han förstörde sina ben. Han gjorde dock
sensationell comeback på MC 1978 och vann bl.a Isle
of Man. 1981 omkom han i en bilolycka med sin dotter i England.
Carlos Pace kom att få
framgångar då han blev stallkamrat med namne Reutemann
i Brabham och vann sin enda seger i 1975 i sitt hemlands GP.
Han omkom i en flygplansolycka 1977. Jag minns en svart hjälm
med tre stora, gula framåtsträvande pilar. Brasiliens
GP hålls numera i Sau Paolo på banan som nu bär
hans namn.
|
Visst är det väl Rune Tobiassons
BMW 3,0?
|