Formel 1-premiär i Sverige
15-17 juni 1973


VM för Formel 1 i Sverige. Det vassaste av de vassa, de snabbaste av de snabba, de högteknologiskaste av det
högteknologiska och en garagedomkraft inkörd under växellådan. Det var sjuttiotal det.

På bilden ovan är det tyrrellstallets bilar som gås igenom, Francois Ceverts och Jackie Stewarts.

 

Bosse 997 Johansson var på F1-VM i Anderstorp 1973. Med sig hade han kamera och sin framfusighet och bjuder oss in bakom kulisserna och låter oss bevittna en F1-värld väsensskild från dagens. Det intressantaste är inte bilarna. Det fantastiska är de resurser, de faciliteter, de kläder och de polisonger som fyllde sjuttiotalets depåer även i de mest exklusiva motorfamiljerna.

17 juni 1973 premiär för Formel 1-VM i Sverige. I Anderstorp, "80 miles out into the forests from Goteborg" som det står att läsa i en engelsk beskrivning, med ett startfält något mindre än vanligt eftersom en del bilar inte hunnit repareras sedan Monacos GP som föregick det svenska. Ronnie tog pole före Francois Cevert, sedan följde Stewart, Emerson Fittipaldi, Carlos Reutemann och Denny Hulme.

Ronnie tog också starten och ledde loppet till nästsista varvet då Hulme passerade vår hjälte. Hulme hade valt ett hårdare däck och Ronnies dito hade alldeles förlorat greppet i slutet.

Resultat
1 Denny Hulme McLaren-Cosworth M23 80 1h56m46.049s
2 Ronnie Peterson Lotus-Cosworth 72E
3 Francois Cevert Tyrrell-Cosworth 006
4 Carlos Reutemann Brabham-Cosworth BT42
5 Jackie Stewart Tyrrell-Cosworth 006
6 Jacky Ickx Ferrari 312B3
7 Peter Revson McLaren-Cosworth M23
8 Mike Beuttler March-Cosworth 731
9 Clay Regazzoni BRM P160E 77
10 24 Carlos Pace Surtees-Cosworth TS14A

 


Blivande segrarbilen, Denny Hulmes McLaren och bakom stallkamrat Peter Revsons. Denny Hulme blev världsmästare redan 1967 och när man såg honom vid denna tiden såg han ut som en gammal mysgubbe. Rattade också med stor framgång de enorma CanAm-McLarenbilarna. Dog 1992 av en hjärtattack bak ratten i en BMW under Bathurst 1000 i Australien.

 


Niki Lauda BRM P160



Ja vad är det för bil dessa välklädda herrar ansvarar för?

 


Ronnies Lotus 72:a

 


Det var tätt i depån. Lotusstallets plats halvmetern vid sidan av böjd tyrrellmekaniker.

 


Riktig F1-mekanikerklädsel: Skitig, sliten bomullsoverall med lågskor.

 


Marlborosponsrad Lamborghini Espada. Niki Lauda var min spontana tanke bak bilen... eller är det en mustaschprydd herre?

 


Dennis "Denny" Hulmes bil.

 


Carlos Reutemanns Brabham BT 42

 


Wilson Fittipaldis. Storebror. Observera skillnaden på stallkamraternas bilar, på Reutemanns bakvinge: "Argentine" och på Fittipaldis "Brasil."



Mike Hailwoods Surtees och framför Carlos Paces dito. Mike "the Bike" Hailwood gjorde sig ett namn som MC-förare och vann tio stycken världsmästerskap, bl.a fem i rad i 500 cc-klassen. Detta ledde honom till F1 under några år, vilket dock tog stopp efter en våldsam krasch efter Pflantzgarten på Nürburgring där han förstörde sina ben. Han gjorde dock sensationell comeback på MC 1978 och vann bl.a Isle of Man. 1981 omkom han i en bilolycka med sin dotter i England.

Carlos Pace kom att få framgångar då han blev stallkamrat med namne Reutemann i Brabham och vann sin enda seger i 1975 i sitt hemlands GP. Han omkom i en flygplansolycka 1977. Jag minns en svart hjälm med tre stora, gula framåtsträvande pilar. Brasiliens GP hålls numera i Sau Paolo på banan som nu bär hans namn.



Visst är det väl Rune Tobiassons BMW 3,0?

Se också bilderna Hasse Larsson tog från samma tävling HÄR.