Scandinavien Raceway 15
september 2010
|
Ibland kan jag känna mig
som en naturfotograf. Utslängd på en mosse med stativ
på kameran. Väntandes. Och allt är stilla och till
synes livlöst. Inte ett ljud. Det kändes så understundom
i onsdags. Fast bara understundom just, eftersom de tio bilar som
var på plats på Scandinavian Raceway var betydligt flitigare
ban- och däcknötare än brukligt. Det var nästan
Eehroklass på flertalet.
Men det inleddes lite dramatiskt.
Vid samlingen vid halvfem föll en störtskur. Det var blåsigt
och ganska kallt. Lä-sökarväder. Vi hade sen inte
ens kommit igång förrän dagens första flaggvakt,
Björn, inledde radiotrafiken: "Jag har fastnat med
Cadillacen vid Hansenkurvan." Björn hade tänkt
sig att med sin tunga amerikanare ta sig så bekvämt som
möjligt till posten. Mossen ville annat. Djupt sjönk jänken.
Bilen stod dock så skyddat att körningen kunde inledas.
|
Första kameraposition
startochmålrakan och det hade kanske bara gått varvet
innan Roy kom farande på tväran långt utanför
den linje man väl får anse som lämpligast genom depåkurvan.
Roy, ganska till åren kommen ungdom, rör sig helst med
stöd utanför bilen. I den är det ett jävla tjoho
som gäller. Full trottle. SAAB:en skall dansa. Roy redde dock
ut sitt vida vägval. Denna gång. |
Det dröjde dock inte många
minuter innan körningen avblåstes. I Hansenkurvans förlängning,
i lekalkuleområdet där, hade Roys nya alternativa spårval
tagit slut. Full trottle. Dansa dansa. Som tur var fanns hjullastare
på plats och både Björns Cadillac och Roys SAAB drogs
loss från leka och mosse. |
|
Vänster: Roy med krycka
har tagit sig ur bilen. |
Höger: visst
är där något avvaktande, försiktigt i Björns
gång. Som om han känner efter med tårna efter fäste,
om marken skall bära honom denna gång. En fot på
tunn is. |
Även om det därefter inte
avblåstes någonting så var banan så befuktad
att snurrningar utfördes lite varsom. Efter den inledande skuren
höll sig regnet borta, för kortare stunder bröt även
solen igenom och det hela utvecklades till en mycket angenäm
sammankomst. Extra trevligt var det också att Björn, Hasse,
Bengt och Dennis tog sig ner i sina entusiastbilar för att deltaga
och umgås, utan att köra bana denna gång. Mer av
sådant. |
Piruett i Hansenkurvan
för Klaus
Dag i SAAB
Är det inte en knuten hand (vilket
det inte var i Eksjö, utan en växelspaksknopp som släppte)
så är det en tumme upp. Ola är flerfunktionell. |
Piruett innan gamla startochmål.
Johan som på tennismanér i depån sedan omedlbart började
betvivla utrustningen
dansa dansa
en sista runda
Klockan 19.38, ganska sent och lite
mörkt in på passet (men ändå förhållandevis
tidigt) svänger Eehro in i depån. Då jag uttrycker
min överraskning över hans närvaro i depån, svarar
han efter en stund:
-Vad faan skall jag djöööra? Bensinen!
Det visar sig att Toyotan hostat till på sista varvet och att
det rekommenderas ett minimum av 6-8 liter i tanken. Intressant att
notera är att trippmätaren registrerat 23 mil körning.
Om vi delar denna sträcka med banans 4 025 meter så blir
resultatet 57 varv. Övning ger förbanne mig färdighet. |
|