
24-timmars på Nurburgring
Text & foto: Göran Larsson
EIFELBERGEN
ÄR ETT VILT OCH VACKERT OMRÅDE I VÄSTRA TYSKLAND,
högsta punkten är Hohe Acht, 747 meter över havet. Genom dess skogar
och dalgångar slingrar sig världens mest mytomspunna racerbana:
Nürburgring. Här körs årligen ett av de hårdaste tävlingslopp för
bilar som finns: ADAC:s 24h-Rennen. Hit vallfärdar då över 250 000
åskådare och slår sig ner i tält, husvagnar och bilar runt den 25
kilometer långa banan. Där tillbringar de sedan hela helgen och
mer därtill. Flera av de tyska bilfabrikanterna ställer upp med
mer eller mindre officiella fabriksteam, med bilar körda av förare
med erfarenhet från formel 1 och sportvagnsserier världen över.
Men här finns också amatörer med varierande plånbok
och bilmaterial. Ett är svenskt och kör Porsche. I det
ingår SSJ-medlemmen Sten Carlsson.
Jag har varit på
Nürburgring två gånger tidigare. Jag har upplevt
skogarna, kurvorna och backarna. Den lilla byn och dess människor
som alla är så präglade av motorsport. Det är
lugn och intensitet blandat i ett. Det har varit fantastiskt. Men
det har varit historiska bilar, vackra och snabba men trots allt
från en gången epok. Den här gången är
det det vassaste bilfabrikerna har att erbjuda av sina samtida ekipage.
Det är direktsändning och F1-känsla.
Jag har åkt
ner med Björn och Gerd Nord i sällskap med Erik och Jessica.
Om det gick fort?
På torsdagens
sena eftermiddag har vi suttit på den läktare på
GP-slingan som vätter ut mot den raka som tar slut i chikanerna
strax innan den kastar sig nerför Hatzenbach och vidare ut
på sin slingrande väg genom Eifelbergen. Den läktarplats vi
sitter på är tråkig, jag har aldrig blivit exalterad
där oavsett bilar, och hittintills har intrycken varit avmätta.
Den kolorerade, vackra och ymnigt blottade bilpark man ser här
under en historisk tävling är till stora delar dold i
de stora depåboxarna utmot start-och-mål. Här råder
mer av businessmännens värld med sponsortält, VIP-lounger
och allmän marknadsföring. Det är vita, stärkta
kragar på teamkläderna. Det är tur att man röker.

Men
vid halvåtta på torsdagkvällen förvandlas den skenbara
stillheten över området till något helt annat. Nu rullar det tunga
gardet ut för sitt första kvalificeringspass. Det blir
plötsligt intensitet och liv. Och om man har möjlighet
bör man bege sig till depån. Det är där man skall
vara. I detta inferno, av bilar på väg in, på väg ut, arrangörspersonal,
media, vip-folk, förare, mekaniker, depåsignaler och tavlor, slangar
likt slingrande ormar för bränsle och luft, däck som skall på eller
nyss tagits av. Det är ett område där man som utomstående
har fullt upp med att hålla sig ur vägen samtidigt som man börjar
inse att alla delar på något sätt går in i varandra. I det kaos
som alltid tycks råda på stora internationella racertävlingar
är kaoset ett kosmos.

I detta virrvarr
håller sig mekarna hela tiden effektiva men lugna. Jag frågar dem
sedan, de svenska, hur de klarar att hålla ordning på
sig själv och sina sysslor, men de ser nästan roat och oförstående
på mig: Det är det här de är på plats för. Detta är deras skicklighet,
deras fulländning och den är, för en vid sidan stående, förvånande
och imponerande.

En
timme in på passet rapporterar den svenska Porschen
ett exploderat bakdäck. Då bilen kommer linkande
in i depån har däcket slitit upp stora delar av
inner- och ytterskärm. Mekanikerna söker intensivt efter
svårare skador, men finner inga. En ny omgång slicks åker
på. Och så ut igen.

Under
detta körpass kommer en av loppets viktigaste ingredienser
smygande: mörkret. I all sin exklusivitet blir 24-timmars
något av ett scoutläger. Mörkret gör
oss mindre. När man stirrar ut i det svarta är det svårt
att förstå att det är möjligt att köra på nära nog likvärdiga
varvtider i det svarta. Men de moderna bilstrålkastarna förvandlar
natt till dag, säger förarna. Problemet, är ljuskäglorna i
backspegeln. Kommer de från den nyss omkörda bilen eller är
det en snabbare konkurrent som närmar sig? Och hur långt bak
är den?

Bredvid dig
viner tryckluftsaggregaten, de tuggar centrumbultar, depåpersonal
tjoar och skriker, depåsignaler ljuder, skivbromsar
gnisslar, motorer startar upp, på andra sidan depåmuren
tjuter bilarna och när du vänder dig åt väster
smyger en kylig vind in genom dina tunna kläder.

I topp placerar
sig en Porsche 911 GTR körd av Lieb, Dumas, Luhr och
Lietz före två Audi R8 LMS med bl.a. Christian
Abt och Armin Hahne i den första och Markus Winkelhock
och Frank Stippler i den andre. Fyra placerar sig den BMW
Z4 GT3 som Richard Göransson delar med bl.a. Pedro Lamy.
Det svenska teamet kör till sig en 71:e tid. Fem sekunder
snabbare än fjolåret.
Lika tydligt
som träningspasset startat dör det. Efter fyra timmar
försvinner cirkusen in i depåboxar och mörker.

FREDAG
Fredagförmiddag
och dags för kvalificeringspass två. De svenske
förbättrar inte sin tid och för de fyrtio snabbaste
ekipagen väntar den stora kraftmätningen senare
på kvällen då de gör upp om de slutliga
positionerna. För att markera sin snabbhet får
dessa en blå blinkande lampa i vindrutan, till varsel
för alla att hålla sig ur vägen. Det blir
en Mercedes SLS AMG som är snabbast.

Det
är svårt att enkelt beskriva Nürburgrings
24-timmars. Det består av många olika delar, så
olika att det är förvånande att de kan ha
samma intressecentrum. Det är kommersen med reklam och
försäljning. De elegant välbeställda i
en restaurang med oxfilé och rött i depåområdet.
Det är de enorma mängder människor i skogar
och campingplatser, grillande, festande med tung hårdrock
ur väldiga högtalare. De flesta har mycket lite
gemensamt. De lever antagligen helt olika sorters liv. Bara
intresset för de där bilarna knyter dem samman.

Även
om man håller sig inom de tävlande teamens organisation
består helgen av klart åtskilda delar. Står
man inne i en depåbox märks det tydligt. Mekaniker,
teamkoordinator och de tre förare som inte kör utgör
en värld. De har sin dataskärm och sina gemensamma
funderingar och samtal. I en värld långt utanför
denna cirkulerar teamets bil, som en satellit, i radioskugga
under större delen av det långa varvet. Först
i början på långa rakan, då bilarna
lämnar skogen får bil och depå kontakt igen,
och då i form av korta kommentarer. Endast då
bilen kommer in i depån, som ett rymdskepp då
det dockar, blir det fullständig kontakt. Men då
tycks föreningen så intensiv och total att det
nästan går att ta på den energi som transporteras
mellan bil och team.
|

På
kvällen är det sedan gemensam middag för team och sponsorer
i ett av byns hotell. Då den sena aftonen går över i
natt infinner sig en märklig tystnad i Nürburg. Inga motorljud
genom skogarna längre, campingplatsernas fester hörs
inte hit. Krogarna har stängt. En koltrast sjunger i tunt
regn. Racingfolket lägger sig tidigt för att samla kraft inför
det som komma skall. Det är bara vi andra som stannar
uppe med en öl till.
LÖRDAG
Det
börjar kännas i atmosfären redan vid tolvtiden. Läktarna fylls.
I teamen råder förväntan. Man samlar sig. Men det är
en koncentration annorlunda än den inför ett körpass eller
ett depåstopp. Då vänder förare och mekaniker sig inåt, fokuserar
på detaljer och kopplar bort omvärlden. Nu är det tvärtom.
De visar stolthet och glädje över att vara en liten del
av detta gigantiska spektakel.

Startproceduren
inleds vid 13.30 och med den kommer äntligen värmen. Det är
20 grader och solsken. Små cumulusmoln stryker bakom de stora
läktarkomplexen vid start-och-mål. En parad av gridgirls går
i två långa rader ut mot startsträckan.
De är organisationens, men många team har egna. Lättklädda
och leende. Visst är de vackra men jag har ändå
lite svårt ibland för motorsportens syn på
kvinnor. Om de inte står och ler på en racerbana
står de och poserar på en jävla speedwaystubb
någonstans i en håla i Småland och håller
en startskylt i cowboyhatt och fransar. Och ler fånigt.
 |
 |
Depågatan
är nu fylld av människor och framkörda bilar. Så tänder en
motor till. Ytterligare en. Som tungviktsboxare lämnar sedan
bilarna sina depåboxar och ställer upp och parkerar på startrakan,
festscenen. Nu strömmar mekaniker, förare, mediefolk,
teampersonal och publik efter. Det är tutor, skratt, framsträckta
mikrofoner, däcksvagnar och allehanda aggregat som körs fram
mellan människomassorna och det är de där grid girlsen i alldeles
för små och tajta byxor som alla vill fotografera. De gigantiska
läktarna är fullsatta och ovan hela denna stilla karneval
hovrar helikoptrar som länkar TV-sändningarna.
|

De japanska journalister
är många. Jättemånga. De ler, är
vänliga och engagerade. Då kan det bli så
här vackert. Påklätt. |
|

Men
när klockan slår 16.00 läggs alla lätta leenden åt sidan.
Vimmelfolket lämnar banan. Bara bilarna är kvar. Strax släpps
de iväg på ett formationsvarv genom skogarna med bengaliska
eldar, skrikande åskådare och flaggviftande funktionärer. |

Då
de sedan åter korsar startlinjen och flaggas iväg är det wagnerskt.
Mark och trumhinnor vibrerar. Sinnena fylls och man står maktlös
inför känslorna som uppslukar en. Men det dånande fältet
lämnar startrakan, lämnar GP-slingan och jagar nerför
Hatzenbach, genom samma folkvimmel som nyss på uppvisningsvarvet,
men nu kommer de tjutande, vrålande, i ett tempo som är ursinnigt.
Det är ett långlopp, men det körs som om varje sekund vore
den sista. Every second counts. Mercedes
nr 65 tar starten, tätt följd av Porsche nr 11 och
en BMW Z4. Det är fest i Hatzenbach där vi står.


Men
ganska snart går loppet in i en andra andning. Publiken runt
banan börjar grilla, leva campingliv, dricka öl och titta
på TV. Allt till en ständig ljudkuliss av tysk hårdrock och
om de har tur att befinna sig vid ett sådant ställe, ljudet
av en nerväxling, ett grymtande och sedan en ny acceleration.
|

Jag
lämnar de tyska camparna och hårdrocksälskarna
och beger mig åter depån. Byter en värld för
en annan. Köper en öl eller bjuds på en av det
svenska teamet. En bit mat i det lugna teamtältet en bit
in i depån. Här andas man ut. Lämnar tävlingen
för en stund. Förarna byter om. Föraroverallerna
hängs prydligt upp på en klädställning
och så tar sig den förare som nyss avslutat sitt
körpass, med cykel ner till hotellrummet i byn. |

Loppet
har pågått i drygt tre och en halv timme. Den svenska
Porschen kommer in in i depån. Det är ett planerat stopp
men något är fel. Då den stannar till framför
depåboxen säger den digitala klockan 19:37.34. Man skiftar
däck och byter chaufför. Men man beslutar sig för att skjuta
in bilen i boxen. Man misstänker glapp i styrväxeln. Upp med
bilen, föraren fortfarande på plats. Mekanikerna
kastar sig under den, byter styrväxeln och 19:49.36 lämnar bilen
depån. Då har det gått 12 minuter 2 sekunder. Every
second counts. |




Natt
Inne
i depån och i servicetältet med mat och ombyte blir det nu
intimare. Natten som är så speciell för långloppen delar upp
de där skilda världarna än mer. I den stora
depån med teamtälten drar man för och dricker
varma dryker. På banan drar bilar förbi i mörkret,
avslöjade av sin motors speciella sång. Men lämnar man
servicetältet och går in i depåboxen är kontakten där igen.
Depåboxen är hjärtat och även om det kan vara en avslappnad
stämning därinne är avståndet till full aktivitet aldrig längre
än ett anrop över kommunikationsradion, eller en digital rapport
på dataskärmen. Då är det som grenen i myrstack.
|

Vid
halvtretiden på natten är hotellkrogarna nere i
Nürburg är märkligt nog stängda. Denna årets största natt
i orten. Trots det är det samma folkliv, samma, nästan monotona
motorljud i omgivningarna, samma nerväxlingar, och genom byn
går bussarna fortfarande välfyllda till och från bandepån.
Det är några grader kallare, annars rullar 24-timmars stora
klocka vidare. Stora gäng av åskådare drar genom gatorna.
Från slottet Burg uppe på höjden spelar en laserstråle genom
natten. Som utanför en nattklubb i en stad. Bilarnas
ljuskäglor spelar utmed raksträckan Tiergarten, motorerna
frustar till vid nedväxlingarna i dess slut. I depån är det
fortfarande mycket folk i anslutning till depåboxarna. I presscentret
skriver reportrar hem och tankar sig pigga på kaffe och stark
soppa. Bil nr 2 leder före bil 22.




03.45.
Ett par unga tjejer sitter tätt ihopkurade mot en buss. Stallpersonal
rullar däck, ständigt dessa däck, hämtade från däckfabrikanternas
enorma lager, däck på väg ut och däck på väg
in i depåboxarna. Teampersonal som står böjda över en cigarett.
Folk röker här nere som vore det svenskt 70-tal. Även japanerna
röker, vilket av någon anledning chockerar mig. Någon sitter
med mössan nerdragen över öronen mot en vägg och sover. Folk
rör sig fram och åter, de flesta med ett tydligt uppdrag.
På de stora läktarna utmed start-och mål
är det nästan helt tomt.

Några
smågrupper sitter utspridda och tysta. Bilarna drar
förbi i ojämna skurar. Mercedesmotororna dundrar
som teateråska. Vakter står troget vid ingångarna till
vip- och pressrum. De är artiga, prydliga men ju längre
natten lider märks tröttheten även hos dessa. Mediacentrets
heta, starka soppa försöker väcka kroppar till liv.
Reportrar sovande över sina dataskärmar medan tyska röster
strömmar information ur högtalarna. Glamouren är borta nu.
Fernissan avskrapad. Bilarna är skitigare, förarna svettigare
och mekanikerna svär. Det är råare, mer monotont, mindre tillgjort
och därför vackrare.


Så
går långsamt natten över i gryning. Strax
innan fem börjar det ljusna. I slutet på start-och-målrakan
försöker några småfåglar göra sig hörda i gryningen. En skir
strof mellan Mercedesvagnarnas dunder och Audibilarnas vassa
V10:or. I VIP-logerna ovan depån klirrar ännu champagneglasen.
Mycket tyst.
|

Morgon
06.15 Det
börjar regna. Först väldigt lite, efterhand allt mer.
Men frågan är om det är tillräckligt för regndäck? Det svenska
teamet försöker avgöra vad övriga team
planerar. Hur tänker de resursstarka stallen göra?
"Det regnar för fullt i Döttinger Höe" säger informationen.
Men banan är så lång att det kan regna på delar av området
och vara torrt på andra. Men så kommer den ena efter den andra
bilen in i depån. Full wets.
Det blir bara
en stint i regn, nederbörden avtar och till nästa pass läggs
mellandäcket, intermediets, på för den långsamt upptorkande
banan. På banans öppna partier torkar det snabbt upp, i skogarna
hålls vätan kvar längre.

Förmiddagen
blir odramatisk. Nerven och dramatiken som kom med regnet
försvinner och ersätts med lugn och avslappning gränsande
till trötthet. Vid halvtolvtiden är det 24 grader och flödande
solsken. Publiken är tillbaka i depån och delvis på läktarna.
Nu vandrar barnfamiljer och förälskade par runt mellan tälten.
Stämningen är märkligt nog som den var inför loppet. Som om
lördagkväll, natt och tidiga morgon aldrig existerat.
Jag saknar
smaken av natt, av trötthet och monotoni, de tunga huvudena.
Presscentret har blivit en sorlande men lugn kvällstidningsredaktion.
Finns det en hierarki här? Jag tror det, jag talar inte mina
kollegors yrkesspråk och jargong så jag snarare anar, än vet.
Jag sitter i salens bakersta rad. Inga jätteobjektiv på mitt
bord. De flesta är i gäng från gemensam uppdragsgivare, eller
så har de gamla bekanta i samlingen. Jag kommer aldrig att
bli journalist. Intervjuandet, uppkopplandet, alla kontakter,
hålla sig framme. Det är inte för mig och jag sörjer det inte.
Jag är trött. De sitter vid sina uppkopplade laptops, rapporterar
till en väntande hemmaredaktion. Jag är en amatör på
besök i deras värld. På torsdagen har jag vandrat runt
dessa bord i ett fåfängt försök att låna
batteriladdning till kameran då jag glömt min laddare
hemma. Jag skäms lite. Inte ens det faktum att jag har
två kameror stärker mig. De är för små
och jag misstänker att det batteri jag håller upp
signalerar liten jävla amatörkamera. Men de försöker,
inte minst alla japaner jagar runt och letar hjälp hos
kolleger. De bemöter mig alla vänligt. Men jag är en inkräktare
som äter deras mat likt en räv som rycker sig en höna innan
bonden kommer ut på gården.
De upptornande
skyar som hotat mer regn har dragit bort igen. Jag måste ha
en öl för att komma på rätt köl igen.
13.00 Publiken
är likadan här som på alla motortävlingar jag bevistat: vit,
med väldigt få undantag. Flera kommer bärande på ett utslitet
däck från någon av bilarna. För att pryda vardagsrummet? En
åskådare bär en t-shirt med den korta skriften: "24h the hell".
Citatet är givetvis taget från Jackie Stewarts uttalande i
slutet av 1960-talet: "The green hell" då han förklarade att
"den som säger att den älskar Ringen antingen ljuger eller
inte kör tillräckligt fort". Det är naturligtvis det snobbigaste
av uttalanden och är snarast att likna vid koketteri. Eller
skitsnack. För lyss jag till förarna, mekanikerna omkring
mig är det inte Stewarts ord jag hör. Och varför
skulle EN f.d. världsmästare ha mer rätt än alla de tusentals
proffs och amatörer som världen över lyser upp då någon
nämner namnet: "Nürburgring".

Två
timmar kvar. Den svenska Porschen ligger 43:a. Dess pålitlighet
plockar placeringar i en jämn takt. För teamet är det bara
rutinarbete nu. Förarbyte, tankning och nya däck. Allt enligt
planeringsschemat. Men de timmar som under dagen hastigt försvunnit
och omnämnts som "bara" ändrar skepnad i takt med att de blir
färre och teamet börjar se slutet, börjar hoppas på den där
placeringen som är så mycket bättre än vad man vågat tro på.
När klockan slår 15.00 heter det "ännu" en timme. Ju närmre
mål desto högre anspänning. Nervositeten i teamet är påtaglig.
Man liksom ställer sig på tå för att få bekräftat att bil
nr 49 fortfarande är med i loppet, fortfarande håller sin
position.
|

På väg mot seger, Audi
R8 LMS ultra nr 3, här med Christopher Haase vid ratten
NOCH
EIN STUNDE
För över 24
timmar sedan var världens centrum start-och-målrakan. Nu skall
det som då inleddes avslutas. Nu samlas publik, mekaniker,
förare, media och TV där igen. Mållinjen klockan 16.00 är
viktigare än allt. Nu får inget gå fel.
Um 16.00 Uhr.
Audi nr 3 vinner före sin märkeskollega med nr 26.
En Merceds trea. Porsche nr 11, en RSR på fjärde plats, saktar
in till nära nog noll strax innan mållinjen och får en ouppmärksam
Renault Clio i häcken. Ingen får målflagg. Men för team Porsche
Center Väst är framgången och glädjen total. Man har inte
bara nått sitt mål, plats 49, man har överträffat alla tänkbara
förväntningar och flankerade av funktionärernas svängande
flaggor utmed banan för man hem den blågulvita standardporschen
på plats 37.
Nu exploderar
och dör karnevalen på en gång. Det är
ett sista varv genom ett jublande folkhav. Det är glädje och
stolthet men också lättnad, trötthet och en smula sorg. I
jublet finns en förnimmelse om måndagen, om festen
som är slut.

Snart
slocknar eldarna i skogarna runt banan. Bilarna rullar in
i transportbussar. En efter en försvinner och lämnar
området. Kvar ligger ölburkar, engångsgrillar,
cigarettpaket, pappmuggar, skit och tummade programblad. Vinden
spelar en sorgsen sång med en tom ölflaska vid
läktare 4.
Eifelbergen
är ett vilt och vackert område i västra Tyskland, högsta punkten
är Hohe Acht 747 meter över havet. Genom dess skogar och dalgångar
slingrar sig världens mest mytomspunna racerbana: Nürburgring.
Här körs årligen ett av de hårdaste tävlingslopp för bilar
som finns: ADAC:s 24h-Rennen.
________
EN BILDKAVALKAD KOMMER...
|
|