EN FÖRNIMMELSE
SÅ VAR DET DÅ FEBRUARI… ELLER ÅTMINSTONE SNUDD PÅ, OCH INTE ATT JUST FEBRUARI ÄR EN MÅNAD MAN SLUTGILTIGT LÄNGTAR TILL, MEN DEN ÄR ETT LITET STEG PÅ VÄGEN MOT NÅGOT. Med 08.06 och 16.28 som solens upp- respektive nedgång i jkpg inleds månaden, och med en ssj-samling den 28 januari förebådas den. Det är båda hintar om vad som komma skall. Likväl är rapporterna från Daytona någonstans i de amerikanska inlandet och deras 24-timmarslopp för sportvagnar på en bana som är något konstigt mellanting av oval och traditionellt, där Felix Rosenqvist kör en Oreca-Gibson LMP2, och där Mazda – (man får säga vad man vill om deras 3:a från 2005) - men den prototyp de debuterar med här är vacker som en smygande opera-aria i rött. Så skön är samtiden säger den.
 |
Mazda RT24-P - (Racer.com) |
 |
Cadillac DPi - (JLPress.com) |
Men det är klart – när en Cadillac ser ut så här måste man ju ge sig för tidens förmåga att utveckla tingen.
 |
 |
Trattar |
Mmmmm... |
Från betydligt närmre håll når oss bilden ovan av motorn i AC-Ande(r)s senaste projekt. Nu provisoriskt sammansatt och lackerad i samarbete med Peter ser den ut så här: Brutal elegans på den chevan. Så vacker var dåtiden.
Om man tänker sig en tidpunkt någonstans mittemellan Cobrans tidiga sextiotal och vårt Nu, så hamnar man runt 1987 - 89 ungefär. Och det är med utgångspunkt i de åren vi har en av de intressantaste racingsatsningarna för året. SSJ är ju välrepresenterat främst i de historiska racingserierna. Inte minst i GT-klasserna med flera Austin Healeys. Nu kommer det mer. De riktigt sena inbromsningarna, de stilrenaste omkörningarna och de precisaste apextangeringarna göres lämpligast i en slicksförsedd formel 3:a. Två av Sällskapets mest rutinerade rattvridare i form av herr Loftis och herr Ramsö har införskaffat sig varsin till året. Mer info kommer här framöver...

...men it looks a bit like this. Det blir mumma. Måndagens snabbpåkomna möte hade öppnat upp för lite Sällskapliga racingplaner för året, men nu blev det bara Björn Otterberg som kunde komma loss och berätta om sitt formel fordkörande. 22 personer dök upp på Parken.
Annars skall väl Claes Andersson komplettera sitt Healeykörande med en ruskigt snabb Opel Kadett i snabbaste standardvagnsklassen i de historiska serierna. Hua.
Den 28:e februari går solen ner vid halv sex här utanför knuten. Det är något att se framemot. Jag hoppas på klar himmel då.
Göran |