Luftkylt i Parken

Porsche och luftkylt i Parken 14 maj 2025

Totalt räknades 250 bilar in, varav 70 Porschar och 30 luftkylda. Därutöver cirka 30 mc. 1500 bilentusiaster hade en trevlig kväll tillsammans i gott väder.

SSJ-folk i gula västar såg till att parkerandet fungerade på ett smidigt sätt. 

Ett flertal SSJ-ekipage var där, de flesta av märket Porsche av olika modeller, t ex 356, 911, Cayman och Boxster.

 

Som vanligt hördes också en hel del amerikanskt V8-muller. 

Text och bild: Dan Ericsson

Webmaster: Kjell Adelsund

slalom 2024-04

SSJ vårslalom den 27 april 2025

14 ekipage och lika många åskådare hade hörsammat kallelsen till årets våravfrostning. Vädret var gott och alla njöt av den fina vårdagen. Asfaltsplanen hade välvilligt ställts till vårt förfogande av Claessons Åkeri  på Hedenstorp.  Banläggaren Peter Karlsson hade denna gång förlagt start och mål till områdets norra del samt planerat banan för körning i högervarv. 

I vanlig ordning tog Peter inledningsvis förarna på en promenad runt banan för att i detalj kunna studera banans svårighetsgrad.

Körningarna delades denna gång upp i två delar med paus för korvgrillning däremellan. Anders Claesson stod för grillandet. Detta upplägg visade sig uppskattat, så lär upprepas framöver. 

Det var stor variation mellan deltagande bilar, vilket gjorde tillställningen extra intressant. Följande bilar deltog:  Porsche 356, 911/930 Targa, 911/964, 911/996, Cayman GTS, Lotus 7, Mazda MX5, Opel  Speedster Turbo, BMW 330, Cobra (2 st), Tesla Model 3, VW Tiguan, Volvo 940.

Respektive bils olika egenskaper, förutsättningar och prestanda kombinerades  med olika körteknik till gagn för det optimala tempot. Bland dagens många skickiga ratt-ekvilibrister framstod Joakim (Tesla 3), Claus (Lotus 7) och Jonathan (Opel Speedster) som de främsta.

Tillställningen avslutades med en kort genomgång av kommande aktiviteter, vilka efterhand kommer att annonseras på hemsidan samt mer i detalj till SSJ:s medlemmar via email och Facebook.

Text och bild: Dan Ericsson

Webmaster: Kjell Adelsund

SSJ - FilmTräff i Parken - Porsche 917

                                  

SSJ - Filmkväll i Huskvarna Folkets Park måndagen den 24. april

På grund av Ordförandes englandsresa och wemasters datorbyte lite ofullständigt vad avser bilder 

           Cirka 35 medlemmar samlades för att ta del av filmen om den ikoniska Porsche 917. Först bjöds det på en halvtimmes fika med livlig konversation.

917 tillverkades under åren 1969-1973. För att få 917 homologiserad var Porsche tvungna att först tillverka 25 gatlegala prototyper. Från första ritningsstrecket tog detta bara ett år – imponerande! 

Projektet var kostsamt för Porsche med då begränsade resurser, men genom Porsches och dåvarande utvecklingschef Dr Ing Ferdinand Piechs goda kontakter med VW så ordnades 2/3 av finansieringen den vägen.

Liksom alla serieproducerade Porschar (och VW) på den tiden var även 917:ans boxer-12:a luftkyld. Inledningsvis var slagvolymen 4,5 liter, men utvecklades efterhand till 4,9 och 5,0 liter. Chef för motorkonstruktionen var Dr Ing Hans Mezger.

De första åren låg maxeffekten med sugmotor mellan 520-600 hk vid 8000-8400 rpm. 

Totalvikten (torr) låg mellan 800-885 kg. Rörramen i aluminium vägde runt 40 kg. Eventuell  sprickbildning kunde avläsas på en manometer kopplad till den trycksatta ramen.

Vikt/effektförhållandet låg alltså runt 1,5 kg/hk, vilket gav svårslagna prestanda: 0-200 km/h på strax över 5 sek och toppfarten 390 km/h (på Mulsanne-rakan).

Många namnkunniga förare nämndes och uttalade sig i filmen, t ex Richard Attwood, Derek Bell, Vic Elford, Dieter Quester, Kurt Ahrens, Pedro Rodriguez, Steve McQueen, m fl.

Efter att Porsche med dessa bilar vunnit sportvagns-VM tre år i rad – tävlingarna kördes huvudsakligen i Europa -  skiftade Porsche fokus till CanAm-serien i samarbete med Penske Racing. Där tillät reglementet turbo, vilket hissade effekten till 1100 hk för långlopp – 1500 hk för kortare tävlingar. 917 dominerade CanAm-serien 1972-1973, men tvingades tillbaka från turboladdning till sugmotorer 1974 till följd begränsningar av bränsleförbrukningen pga dåvarande oljekris.

Filmen, framtagen i samarbete med Porsche-museet i Zuffenhausen, var så bra och innehöll så mycket intressant information att vi kanske kör den i repris framöver. Styrelsen får fundera över saken.