Porsche 356-klubbens jubileum

Porsche 365-klubbens 50 årsjubileum i Eksjö 23-25 augusti 2024

Ett 80-tal 356:or och ca 150 klubbmedlemmar hade samlats i Eksjö för firande i dagarna tre. Därutöver deltog ett antal 911:or, mest äldre årgångar.

Vår framlidne SSJ-medlem Kurt Bertilsson var med och grundade 356-klubben för 50 års sedan. Ansvarig för jubileumsarrangemangen i Eksjö var Anders Lind.

SSJ med Peter Karlsson i spetsen hade fått förtroendet att sköta slalomkörningen på lördagen.  Peter var banläggare och tävlingsledare och hade till sin hjälp Lennart Jansson, undertecknad och fem funktionärer från Eksjö.

Efter ett par konjusteringar och provkörningar av banan med sin Ford Taunus V6:a så var Peter nöjd med banan. 

40 bilar och 50 förare från sex länder körde vardera ett provåk och två skarpa åk. Snabbast var Anders Lind i sin röda 356:a – f d Kurts. I samma bil tog dottern Opale Lind hem damsegern.

Två av 356:orna hade modellbeteckningen Carrera med en mycket speciell 4-kamsmotorer. Lennart kallade den för Fuhrmann-motorn. Porsches motorbeteckning är  547. Den utvecklades för racing, emedan Porsche inte fick ut tillräckligt med effekt (varvtal) med stötstångsmotorerna. Teknologie doktorn Ernst Fuhrmann med examen från tekniska högskolan i Wien sattes som kontruktionschef för denna motor som var i produktion i olika utvecklingsstadier, slagvolym och trimningsgrad mellan 1953 och 1964. Ventilmekanismen drivs via vinkelväxlar och axlar ut till topparna på respektive bank och vevaxeln  var inledningsvis byggd och lagrad med rullager. För gatbilarna gick man efterhand över till glidlager för förbättrad livslängd. Förutom i 356 Carrera så användes denna motor bl a i Porsche 550 och 904. Om ni minns C-G Hammarlund så tävlade han framgångsrikt på 60-talet med 356 Carrera. En hel del intressant om denna motor återfinns på YouTube.

Några kommentarer till bilderna:

Peter provkörde banan med sin Ford Taunus.

Peter och Lennart vid tidtagningen.

SSJ-medlemmen Vincent Käll koncentrerad inför start i en lånad, gul 356:a.

Mor och son vid sin röda, vackra Speedster.

Peter instruerar en av Carrera 356-orna, nr 73, inför start. Fabriksrenovernad till perfekt skick. 1,5 liters motor.

Carrera nr 73 framifrån.

Peter och Lennart informerar den andra Carrerans förare efter målgång.

Start och målgång vid torget.

Några av bilarna på parkeringen på torget framför Stadshotellet där 50-årsjubileet firades.

Text och bild: Dan Ericsson

Webredaktör: Kjell Adelsund

Bilder:

 

4813 Peter provkörde banan med sin Taunu

*4817 Vincent Käll vid starten i en lånad gul 356:a

*4815 Peter och Lennart vid tidtagningen

Mor och son med sin röda och vackra Speedster

Peter instruerar Carrera nr 73 inför start 

  Carrera nr 73 framifrån

Peter och Lennart informerar den andra Carrerans förare efter målgång.

Start och målgång för rallyt vid torget

Peter och Lennart informerar den andra Carrerans förare efter målgång.

 

  

Höstslalom Hedenstorp 8 september

 

Vädret var gott – en somrig höstdag. Banläggaren Peter kom väl förberedd och överraskade denna gång med en helt ny bansträckning i högervarv. Anders grill uppskattades och över 70 korvar med tillbehör gick det åt.

22 körningar genomfördes, vardera med ett inledande provåk följda av tre skarpa. Det var ett nöje att se och höra alla snabba och fina bilar framförda av gasglada förare. 

En mängd olika fordonsteknik noterades, t ex motorer med 4, 6  och 8 cylindrar, cylinderkonfiguration rak/V/boxer, 150-500 hk, med och utan turbo, luftkylda och vattenkylda, mekaniska  och automatväxellådor, med och utan servostyrning, kupé och cab, etc. 

Vad gäller bilmodeller så noterades ett brett urval, alla speciella och intressanta på sitt sätt:  Porsche 911/930, 911/964, 911/996, 911/991, 718 Cayman, Mazda Miata/MX5, BMW 330i Clubsport, AC Cobra, Hyundai Veloster N, Golf GTI generation 1, Lotus Super 7/Elan S4/Elise, Opel Speedster Turbo, Nissan 350 GTR.

En axplock av bilder kan avnjutas nedan.

Amerikanska ford

Parken onsdagen den 28 augusti 2024 – Amerikanska Ford

Den sista bilträffen i Parken bjöd på gott väder, 400-450 bilar, varav drygt 150 av märket Ford. Besökarantalet uppskattades till 3500-4000, en del långväga. 

T-Forden tillverkades i totalt ca 15 miljoner exemplar mellan 1908 och 1927. En av dem hade letat till sig Parken denna kväll. Med motoreffekt 20 hk, vikt 545 kr, toppfart 70 km/h, maxlast över 500 kg  och bränsleförbrukning ca 0,8 lit/mil förstår man att bilen blev populär. Endast Volkswagen Typ 1 (baggen, bubblan – kärt barn har många namn) har tillverkats i fler exemplar.

Även syntes bl a  Fordmodellerna Fairlane, Mustang och GT40. Den sistnämnda tillverkades mellan 1964-1968. På 60-talet behövde Ford föryngra sitt varumärke och satsade på sportbilar, t ex Ford Mustang, och motorsport . Henry Ford började med att försöka köpa Ferarri, men Enzo sade nej. Då blev beslutet istället att utveckla en egen tävlingsbil med målsättningen att vinna Le Mans. För att lyckas med det vände sig Henry Ford till brittiska sportvagns- och racingföretaget Lola och anställde amerikanen Carroll Shelby att leda verksamheten. Det hela resulterade i Ford GT40, som vann Le Mans 24 timmars 4 år på raken – 1966 till 1969! Två GT40:or syntes till denna kväll. GT40 är bara 40 tum (1 meter) hög, vilket bidrar till lågt luftmotstånd.

Carroll Shelby var också inblandad i utvecklingen av Ford Shelby Mustang GT350 och  tillverkade även den egna sportvagnen AC Cobra i samarbete med brittiska AC Cars under åren 1962-1968. Tre Cobror sågs i Parken denna kväll.

Bland de amerikanska sportvagnarna fanns också bl a en tidig Chevrolet Corvette. 

 

                               Text och bild: Dan Ericsson

Webredaktör: Kjell Adelsund

SSJ besöker Jönköpings radioflygklubb 13 augusti

 

Ett 30-tal medlemmar samlades på Miljövägen söder om Tenhult i allehanda fordon; 22 med fyra hjul och  2 med två. Av de tvåhjulingarna drevs den medelst pedaler och motor och den andra med fyrtaktsmotor.  Den sistnämna var en modifierad ”Svartqvarna” med fint stuk. Den ursprungliga tvåttaktsmotorn var ersatt med en fyrtaktare från en jordfräs.  Bland fyrhjulingarna var artrikedomen stor, bl a Cobra, Porsche, Mercedes-cab, Alfa GTV6, Mazda Miata, Lotus Elise, Morgan och en MG Midget.

Väl framme vid klubbstugan hälsades vi välkomna av klubbens ordförande varefter följde flyguppvisningar med olika radiostyrda modellflygplan samt en helikopter. Numera används mest elmotorer men för de snabbare planen är det jetmotorer som gäller. 

Klubbmedlemmarna informerade oss den avancerade teknik som används nu för tiden. 

Radiosändarna är mångkanaliga och programmerbara så att flygfarkosternas  alla funktioner kan styras på önskat sätt.

Det jetmotordrivna planet drivs av en radialturbin. Alla motorfunktioner inklusive rodren styrs elektriskt via radio från operatören på marken. Planets maxhastighet ligger över 200 km/tim

De eldrivna farkosterna drivs av litiumbatterier och borstlösa motorer.

Peter berättade om sina segelmodellflygplan, som har en elmotordriven propeller som tar dem upp till marschhöjd, varifrån segelflygandet och termikletandet inleds med avstängd motor.

Den som vill veta mer välkomnades att besöka klubben på tisdagkvällar eller lördagar.

Anders var grillmästare och alla lät sig väl smaka.

När skymningen kom så tackade vi för oss och drog hemåt efter en trevlig och lärorik kväll.

 

Bild och text: Dan Ericsson Webredaktör: Kjell Adelsund