DET VAR EN GÅNG...

RING KNUTSTORP
1974


Text och Foto: Göran Larsson


Det var i backen på Knutstorp det hela tog fart. TV:s och tidningars bilder och nyhetsinslag från racerbanor runt om i världen förverkligades på den skånska banan och försågs med plåt, känsla och ljud. Den inhemska racingscenen var väl vid denna tid inte exeptionell, huvudnumret var en specialstandardklass dominerad av Bo Emanuelsson, Lennart Hall, Bo Brasta och Bo Ridström, en annan för "Turistvagnar" vilken nästan enbart bestod av porschar, det var Volvocupen och naturligtvis formel 3 och formel Vee. Den nya flugan rallycross hade introducerats. 1973 var året som Porsches Carreramodell tog sig in på racingbanorna och skapade lust och längtan. Och det var väl bra så. Men så kom 1974 ....

m
 
m
 
m
Björn Waldegård
 
Flaggorna vajar för sjuttiotalet
 
Åke "Bryggarn" Andersson

Till 1973 års Newsrace kom Ronnie Peterson i "Emmas" Timex-Escort och ett antal vackra vita Carreror, men det var med 1974 och de tre vansinnigt snabba Porschar i för året ny ljuvlig klädnad som det nästan blev för mycket för ett nyblivet tonårshjärta. Eller rättare sagt,det var precis vad ett sådant behövde. Förälskelsen i dessa RSR-porschar blev så stark att den fortfarande håller i, trots att porscheförälskelsen som sådan dött ut sedan länge. Så med smörgåsar med prickig korv, ett salladsblad och en liten dillkvist med vilken mamma förgyllt anrättningen satt vi fyra bröder i backen med hälarna nedkörda i myllan och såg hur Jan Lundgårdh, Bengt Ekberg och Kurt Simonsson i sina RSR:or, Bosse "Emma" i Capri, Rune Tobiasson med den stora batmobil-BMW:n, racer-greven Calle Piper i Escort dundrade förbi på rakan nedanför.

I Formel 3 gjorde samtidigt en herre vid namn Gunnar Nilsson sin första start i klassen och blev tvåa.

Det var alltså 1974 och inledningen till några omvälvande år. Det var polisonger och utsvängda jeans, mellanölsdebut och en trimmad Dakota. Och till Anderstorp kom den Stora världen och hälsade på under några år. Allt var märkvärdigare och större än det någonsin kommer att bli.

Till 1974 års säsong kom Bengt Ekberg, Kurt Simonsson och Jan Lundgårdh (på bilderna här) i Porschar uppdaterade i senaste Carrera RSR-skrud. Vackrast var Lundgårdhs blå-röd-vita och aldrig hade det funnits en vackrare bil. För inte överträffas väl de känslor man uppfylls av i sin tidiga ungdom. Då idoler är Gudar och ens älskade favoritbilar förevigt bränner sig fast i sinnet. Jag minns hur vacker jag tyckte lackering och färgkombination var och att svartlackeringen av strålkastarglasen gjorde sig ypperligt mot bilens vita. Idag tänker jag måhända lite annorlunda rent objektivt sett. Men Bilen förstärkte min dröm och övertygelse att jag en dag skulle äga en 911. Då jag fem år senare skaffade mig körkort köpte jag den MGB jag fortfarande innehar. Men aldrig kommer skönheten i en Porsche Carrera av 1974 års RSR-version att kunna överträffas. Likt drömmen om kvinnan man aldrig fick.

Två linhåriga pojkar betraktar skönheten på nära håll. 70-tal, depån i grus och VW-buss som transportfordon.
Och här skjuter den cirka 300 hästar starka Porschen iväg utmed Knutstorpsrakan. Porscharna var klart snabbast i säsongens första SM-deltävling. Ekberg vann före Lundgårdh i heat ett och före "Emma" i det andra. Lundgårdh satte nytt varvrekord för klassen med tiden 1.07.0. Totalt i SM vann Bengt Ekberg före Rune Tobiasson i den mäktiga BMW 3.0 CSL vi åter fått se på banorna de senaste åren. Lundgårdh blev fyra. Då säsongen var slut försökte han sälja sin gamla Porsche och köpa nytt, men då ingen ville köpa bilen för 45 000 kr!! beslöt han sig för att bygga vidare på den. Tider förändras som sagt.
mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
mmmmmmmmm

 

 

KVÄLLSPOSTENS newsrace 1974


Till Newsracet hade arrangörerna bjudit ett gäng engelska siluettbilar. Väldigt ombyggda ekipage med enorma motorer. Snabbast av dessa var en Skoda med chevamotor före den Chevrolet Corvair som jagas av Calle Piper på bilden ovan. Ingen av engelsmännen var dock konkurrenskraftiga mot de svenska SM-vagnarna.

Ronnie kom till Knutstorp med fabriks-BMW och medföljande resurser. 3,0:an var uppborrad till 3,5 liter och gav 420 hästar. Bilen var försedd med låsningsfria bromsar! Självklart krossade han både varvrekord och motstånd. Han kapade Lundgårds tid satt tidigare på året med 3,1 sekund. Det nya rekordet löd på 1.04.09. Ronnie uppskattade att han med sin F1:a skulle ligga på cirka 55 sekunder. I första heatet slog han tvåan Rune Tobiasson med 27 sekunder. I det andra brast en bromsskiva i slutet på rakan vilket resulterade i en piruett innan han for baklänges av banan och stannade i nätet. Kurvan är numera döpt däefter. Fabriken erbjöd att sälja en likadan till intresserade för 270 000 kr. Tidningen IMS fasade för en sådan bils överlägsenhet och skrev: "Låt inte bilen gå till Sverige".