Mantorp Classic med PG Johansson

Skriven .

 

22- 23 augusti 2020

 

Äntligen var RHK- säsongen igång, nu i Östergötland efter lång väntan med känd anledning. Tävlingen genomfördes utan publik efter regler från hälsomyndigheterna. Väderprognoserna lovade sommarväder även denna helg vilket i stort sett infriades förutom några kraftiga regnskurar på nätterna.

Jag tycker att Mantorp Park är den bana i Sverige som är närmast internationell klass tillsammans med Anderstorp. Den kanske passar bäst för motorstarka bilar som får utlopp för hela sitt stora hästkrafts- register på den långa rakan.

Vi var 227 anmälda till relativt fulla heat tillsammans med SPVM och Legends cup som tävlade på söndagen. Positivt att RHK har förstått förarnas krav på försvarbara tider för tester, kval och race.

Jag anlände på fredagen för tester som säkert var på sin plats även för andra som varit ifrån sitsen på näst intill 10 månader. Vi var 21 anmälda och sju bilar från Healey Racing Team i GT/GTS GTP – heatet som har fått stor uppmärksamhet p.g.a. det breda spridningen av klassiska GT- bilar. Mycket trevligt att sympatiske Per Roxlin är tillbaka i sin välpreparerade MG Midget.

Kvalet på lördagsmorgonen dominerades av Elaner med Bengt- Åke och Tommy snabbast före Claes i Healeyn, Janne Hellberg, Lotsen och Schildten som fick problem med bakvagnsupphängningen. Jag kvalade på plats 12, Elmon, Anders och Micke startade i slutet av fältet

Eftermiddagens race förvandlades till en riktig thriller mellan Bengt- Åke, Tommy och Schildten som placerade sig i nämnd ordning före Claes, Janne och Lotsen. Jag fick kylarvatten över rutan på första varvet och stannade i depån. Duellen i Spritemaffian togs hem av Elmon på 14 plats före Anders och Micke.

Helgens andra race på söndagen blev rafflande uppdelat på flertal dueller, först Schilten och Tommy sedan Claes och Bengt- Åke som gjorde en hård satsning i sista kurva och hamnade utanför banan, sedan Lotsen och Tord samt längre ned i fältet med Jan Richter i sin välbyggda Corvette med mig i hasorna (som klättrat sex placeringar) tätt följd av Weigl. Jag fick t.o.m. beröm av chefsmekaniker Mats som tyckte jag var loppets vinnare efter lördagens missöde. Roxlin överlägset snabbast av ”småttingarna” där Spritarna avslutade fältet före Janne som bröt i sin snabba Marcos efter 10 varv när huvfästet hade släppt. Petter fick också bryta på ett tidigt stadium.

En bra genomförd tävling där förarmötet sköttes perfekt genom högtalare. Dessutom en stor eloge till tjejen som ensam skötte startuppställningarna på startplattan hela dagarna.   

 

PG Johansson #12