2019-09-20

VARFÖR F1 VAR BÄTTRE FÖRR


Titta först på Lewis Hamiltons kvalificeringvarv i Singapore 2018, betraktat av F1-kännarna som ett av de bästa. Episkt.
Klicka på bilden.

Se sedan, också det på stadsbana:


Ayrton Sennas motsvarighet - på Monaco 1990. Det går lika bra med 1988.
Okey.

 

Det finns verkstäder och så finns det verkstäder. Den här tillhör de senare. Classic Driver besöker

Vad är EGENTLIGEN skillnaden mellan hästar och vrid? Tidningen Automotorsport förklarar

Tips från Magnus Schälin: "Jävligt pedagogisk och bra".

LÄNK

THIS TIME TOMORROW - LE MANS 1966

Tips från Torbjörn Jonsson: "Makalöst härligt tidsdokument"

LÄNK

 

En att bygga...

Magns Schälin tipsade

...och en att lyssna på

 

BBC England. I detta eleganta land finns det eleganta BBC. Jag vet att motsatsen flitigt förekommer inom bägge företeelserna. Bilen ovan är ju inte ens engelsk, men BBC:s hemsida är bra vad gäller exempelvis fordon och Formel 1. Till exempel presenterar de BMW:s fantastiska hommage till 3.0 CSL med: "Officially, it’s called the BMW 3.0 CSL Hommage R. Unofficially, we’re calling it rather excellent." Och det gör de rätt i. SE MER

Samma sida har också under Autos återkommande rankningar av most beautiful si och så. Cyklar glömmer de inte, förståndigt nog. Bland år 2015:s tio most beautiful cyklar finns den futuristiska estonska Viks Steel Urban Bike till höger.

Eller varför inte italienska, naturalmente, SPA Bicicletto. En hybrid med både pedaler och elmotor. Kolfibern ger cykeln en anständiga vikt av 23 kilo och design och elegans det oanständiga priset 93 000 kr, eller som en Fiat Panda skriver webbtidningen. Börjar säljas i slutet på året.

SE MER HÄR och HÄR

Mer läckert i samma väg HÄR och HÄR

 

 

One for the Nordschleife

Jag vet ju att vi har en 50 - 60 mgb-ägare i Sällskapet och att kravet på mer MG-nytt på Sidan är extremt stort. Nå här kommer då lite. I detta fall rör det sig om en fyraliters Rover-V8 och kolfiberkaross byggd för att krossa banrekordet på Nordschleife - för gatreggade bilar!

Läs mer om detta otroliga bygge - HÄR och HÄR

 

And anotherone for almost everything

Ni har väl inte missat att bröderna Bertilsson är igång med ett nytt fantastiskt byggprojekt. Denna gång har de kommit över Bosse "Emma" Emanuelssons gamla Super Saloon-Camaro från tidigt åttiotal. Ett besök med Sällskapet lär komma snart! Föl bygget på rejsa.nu så länge - HÄR.

 

 

UR-play
bjuder på denna intressanta dokumentär om lord March, mannen bakom Goodwood. HÄR

Ther can be only ONE

För allt i världen, försök se till att se denna film av sedan tidigare prisade regissören Paul Crowder. Om Formel 1:s utveckling från ett DÅ som det sjöng om. En film med det kaxiga, sjävsäkra namnet: ONE. Trailer HÄR.

 

JA NU HAR DEN JU HAFT PREMIÄR; RUSH. Filmen om rivaliteten mellan James Hunt och Niki Lauda, med fokus på säsongen 1976. Inte en dekal sitter fel. Aldrig hade jag trott att en jänke, Ron Howard kunde träffa de europeiska F1-tonerna så rätt. Imponerande och betagande. Gå och se på bio innan det är försent.
Film 2 är en liten pärla på 16 minuter från 1978 och Lotusstallet. Bilden ovan från ett besök hos stallets nya ställe där tio (10)!!! heltidsanställda mekaniker jobbar med bilarna. Oj vad det är långt mellan sjuttiotal och nutid och vilket som är vackrast är näppeligen en fråga. Klicka på bilden.
Den tredje är herr Adelsunds fynd. 30 minuter från år 1955 då både Spa och Kjell var unga. Klicka på bilden.

 

Premiär 4 oktober

Christer kör fort

Christer är ju en snabb och runtomfarande herre. På Mantorp och Bilsport action meet så det ut som ovan.
Klicka på bild eller
HÄR.

 

 

Sådana vi är.

Lasse Pettersson uppmärksammade en intressant och initierad notis i Jönköpings-Posten av den 4:e innevarande månad. Signaturen "Sara" giver där sin beskrivning av oss på ett mycket målande vis. För man får väl anta att det är våra träffar hon observerat. Det är bara att hålla me´na. Inte minst "Saras" tyckande om Porsche är ackurat och riktigt. Fast så länge som ett halvår skall väl det lilla livet icke slippa oss?

 

 

Magnus Schälin ger tips om hur man bäst fördriver det där halvåret "Sara" skriver om ovan. Klicka på bilden nedan.

 

 

Har ni hört??!!

Jo vi har ju köpt in eleganta lister att bepryda våra regnummerskyltar med. Nylanderframtagna - givetvis. Vi har köpt in ganska många, ingen skall behöva köra omkring utan som inte önskar det. Ande(r)s är ju vår kassör och den som råder över dessa om man vill hämta sig en eller två. Ande(r)s har iklätt sin vardagsbil. En Volvo. En fram och en bak. Han tog väl ett steg tillbaka, betraktade det hela nöjt och köpte sig en korv.

Nå, dagen efter, då Ande(r)s skall betrakta sin nyupphottade Volvo möts han av....nakna nummerskyltar. I skydd av natt eller någons breda häck har någon funnit dessa lister, med Sportvagnssällskapets logga så läcker och lockande att denne någon knäppt av och plockat med sig dessa.

Kan man vara harmsk? Näääee... Men att listerna redan nu anses såsom klenoder på den svarta och halvskumma marknaden är ändå en överraskning. Rätt kul.

Ditt exemplar kan du alltså hämta (10 kr) hos Ande(r)s på Barnarpsgatan 32, Yxhage Lås. Ja, eller någon annanstans då.

 

Ny webbsida

En webbsida...
som inte alltid handlar om bilar och racing. Den kan till exempel handla om Petra Mede och Stockholm också...

Klicka här

 


 

I Falkenberg den 8 - 9 september
i klass GT/GTS, årgång 66-71 hittar man följande i listan...

Det är bilen nedan. Kanske det är läge att ta sig dit för en tjutande italienska i svenska färger

18 augusti


Kurtan tipsar om läcker film med en av de få 917 som fortfarande tävlas med. KLICK


 

I senaste numret av TopGear porträtteras bröderna Bertilsson och deras byggen.


Sedan tidigare har de gjort detsamma med Johan Eskilsson.
(Klicka på bilden)
Man börjar ju undra var de får sina reportageuppslag ifrån???!!



MGB 50

Classic Motorsport Magazine hade en omröstning om vilken sportvagnsklassiker de värderade högst.

"...the B is good-looking, good-handling, fun, affordable, and easy to find parts for.
Why wouldn’t it be a favorite? "

Topp 50-listan

 

 


Nürburgring 24

What´s it all about. Eller?


 


P. 917


Racepace.se,
Gerry Johanssons sida är uppdaterad med ljuva bilder från Anderstorp 1974-75
och Brands Hatch 1968


Formel 1 av idag (ja sportvärlden över huvud taget) är en yta av korrektness, prydlighet och tristess. Se till att alla sponsorer syns och tacka dem gärna med samma emfas som om det var dem som fött dig.

Det fanns en gång en annan tid. Det fanns en gång James Hunt,

en till...


                                                                                                   Tack Migel

 




 

7 januari
Nu blir det ett par saker. Så det blir.
Torbjörn var ju på Spa och hade där fotograferat av en (trodde jag) Ferrari 250 GTO. Jag vet mkt lite om den slags därom är jag ärlig och ej så generad, men det var i samband med den diskussion (uppror) som följde som sak två blev ett nytt för åtminstone mig. Vi börjar med det:


Jo Bonnier Anderstorp 1968

Ja det var Jan Sjöholm, detta under av motorkunskap, som la fram den via ett mejl i den där GTO-debatten. www.racepace.se stod det, bara sisådär. Men det skall jag säga eder att fotona på denna sida inte bara är sisådär, di är magiska och stinna av skönhet, karaktär och liv från gågna tider.

Racepace.se

Jag kontaktade mannen med kameran, Gerry Johansson, med sådana bilder måste han ju haft en historia i branschen.
Ock! visst. Han fotograferade för biltidningar på sextiotalet och gjorde Race 74-75 och Race 75-76, (jag minns) med Sven Berggren då det begav sig. Än så länge är det mest sextiotal men 70-talsbilder skall scannas in och läggas ut i sinom tid. Porträtt på Vittorio Brambilla, Carlos Pace och bilder från det klassiska F3-loppet på Monaco med Ronnie/Reine för att bara nämna något.


Knutstorp, slutet på 60-talet

Han hade även en fråga Gerry, så ägare till denna 911 SC -78 han är. Bilen skall ha skall ha tagits in i Sverige runt 1989 av några killar i Falköping ev Skövde. Är det någon som kan ha en idé om vem detta skulle kunna ha varit?

Han
är heltidsfotograf nu, Gerry,
så ta och titta in på www.gerryjohansson.com också. Arkitektur, teknik och konst i skön legering.

 

och..

Nästa sak var det här med Ferrarin då.
Kjell Adelsund och Jan Sjöholm eldade
upp sig. Med rätta. Absolut.

GTO:n ligger mycket nära herrarnas hjärtan. Så det blev brevväxling. Med rätta.

Det började så här:
Hej Göran ! Jan Sjöholm och jag, som älskar Ferrari 250 GTO mer än någon annan bil, skulle gärna vilja ha det bekräftat att en sådan deltog. Vi ställer oss något tvivlande till att en sådan raritet med ett dagspris på över 100 miljoner var med. Bilen har onekligen vissa likheter men sannolikt inte tillräckligt många. Fanns det fler bilder på ’GTO’-n?
Med vänliga hälsningar Kjell

(det fanns det)

Därefter fyllde Jan i:
Bilen är förmodligen en -65 Ferrari 275 GTB Competizione efterföljare till de fyra GTO -64 som tillverkades - de övriga under -62, -63. Man byggde 3 st (tror man - med samma kaross, 6701 GT, 6885 GT och 7186 GT) 6885 GT var först SEFAC:s bil, gick 1965 Targa Florio och Nurnburgring sedan sålde man den till Jacques Swaters och Ecuire Francorchamps i Belgien som blev trea på LM det året med min idol Willy Mairesse och en som heter Jean Blaton vid ratten. ( Wild Willy åkte i ett senare LM av på Mulsanne rakan, i en GT40, varvet efter start, helt utan bälte och hittades ute i skogen utan bil - tog sedemera livet av sig på ett pensionat i Brugge för att han inte kunde tävla mera med bil då han inte tillfrisknade. En röd bil har varit till salu på senare tid i England 6885 GT finns i USA och är gul igen efter att ha varit röd ytterligare en gång då den såldes till Luigi Chinetti och hans NART. Om du hittar bilder från LM kan du se att den ser konstig ut i nosen men det beror på att man fick kylproblem så man öppnade upp nosen med konservöppnare vid ett stopp då det var det enda man hade till hands.

Och Jan igen:
Lite mera av onödigt vetande
Två eventuellt tre 275 GTB C bilar såg ut så här de hade en lättare rörram tunnare aluminiumkaross motorn var på 3.3 liter (275 cu x 12 cylindrar) Efter det här byggde man en mera standard lik med bil med samma namn 275 GTB C för rika grevar o baroner att tävla med. Principen var lättare och med en kortare nos än 275 GTB. Sådana här bygde man 10 st av - varav 3 högerstyrda. Jämför ovan så ser du skillnaden standard bilen är sista bilden

Hur den första kunde bli en GT bil överhuvud taget kan man fundera på. Men det är samma med GTO:n Man hävdade att det var en 250 GT SWB som man utveckalt till GTO. O:et står ju för omolgato. Ferrari har och i synnerhet på den tiden alltid haft en massa hyss för sig när det gäller regler.

I stort sett ingen av de 39 GTO som man räknar att man tillverkade såg lika ut det skiljer mycket på detaljer de sista hade 3,96 liters motor det kan man se genom att de har en högre huv där förgasarna sitter samma med de tre som man tillverkade med annan kaross 64 som förutan en plattare kaross hade en fram ruta och tak från 250 LM. 250 LM var ju ersättaren till GTO i GT klassen men det ansågs att den var för extrem och det var eg en 250 P med tak som kunde registreras.

Vissa av de gamla GTO bilarna fick också ny kaross. En av de två som Ulf Norinder hade fick en helt annan kaross av Drogo efter en krock på allmän väg. Annars var det Bizzarrini som ritade och gjorde karossen.

Den som såldes är fm den som kom till Europa från Japan och som är den mest segerrika av alla kom bla 2:a på LM
Mvh Janne

Kjell:
Vet att jag såg 2 – 4 GTO’er på Karlskoga på 60-talet. Bl a Ulf Norinders. Har förgäves försökt hitta start- eller resultatlista. Vet Janne något om detta?

När Ferrari lanserade sin extrema tävlingsbil 250 GTO var Norinder den ende svensk som fick köpa en av de få och mycket dyra bilarna. Han målade den blå och gul och tävlade med den både i Sverige och utomlands. Den legendariska Ferrarin, som funnits hos en samlare i Japan, såldes i Juli -08 till Jay Leno´s garage för 6,5 Miljoner USD.
Kjell

Jan:
Det här är Ulfs bil 3445 GT han ägde den som tredje ägare från -63 till -71 det saknas en svenk felvänd flagga bakom dörren. Med start nummer 112 åkte han och Picko Targa Florio 1964 där kom 9 a totalt och 2 a i klassen. Den gick vad jag kan läsa ut gick den Västkustloppet 63 o 64 han blev 2 a 63 o vann 64 vilket också var sista året den tävlade. Det är Ulf o Persbergarn på bilden 63.

Bilden nedan från Laguna Seca visar en samling de hade i USA där Norinders bil finns efter en utflykt i Japan. Bilen till vänster nr 12 är intressant då det är en av två prototyper till GTO:n som man åkte LM med i prototypklassen 1962, en blå och en vit - de kallades 250 LMB sperimentale.

Sportvagnar på Karlskoga var en inbjudningstävling endast formelbilarna var ett internationellt mästerskap och de resultaten kan man hitta. Det finns lite nyare bilder frå 66 - 67 skulle jag tro. www.racepace.se (Där kom det)

Kolla även länken www.svtplay.se/v/1569069/oppet_arkiv där finns den på film riktig kul - intervjuven med Tobias är kul liksom med Bengt Ekberg på banan. (Och Jan Lundgårdh!!! Översättarens anm.)
Mvh Janne

Han hann även med och tipsa om denna faktaspäckade bilsida: www.qv500.com

Tackar för kunskaperna grabbar!




 

5 januari
Och det kom ett svar:

Såg en liten förfrågan om en Opel Manta på sett & hört sidan. Någon har kanske redan nämnt det, men den påminner mycket om en Manta som dök upp till salu på Blocket i somras. I annonsen stod det bl.a. att det var just en f.d. banbil med mycket bra vägegenskaper. Såldes som ett rullande chassie utan motor m.m. Färgen var mörkblå, säljaren lockade med att bygga den till en ”festivalbil”, dvs. folkrace, men tyckte själv att den var för fin för att köras sönder på en folkracebana. Priset var 15000kr och den försvann förvånansvärt snabbt från annonssidan. Tyvärr ringde jag aldrig själv på annonsen, trots att jag blev väldigt sugen på bilen just för att ev. kört historik racing med den. Hälsningar Johan Danielsson

 

28 december
Det kom en förfrågan från Guttorm Bakkehaug i Norge om någon kände till Åke Gunnarssons och hans Mantas senare öden. Bilden är från Knutstorpsdepån 1975 och finns under Nostalgisidan. Jag visste inget. Vet någon annan någe?


METAFORER

16 december
En ylande BMW M1:a genom livet, med delar av karossens aerodynamik bortslitna, släpande under bilen medan föraren slår slår i växlarna och ekipaget försvinner i en skrikande skymning.
Det är vad det här är. Eller tvärtom. M1:an en metafor för Thåström.

 


Vart reser vi nästa-året?
Le Mans Classic känns som ett ställe att mötas på!

Jag mejlade Johan Söderberg som har den informativa Le Manssidan N138.com och frågade
om tips och råd om Le Mans, "riktiga" eller Classic. Det här är hans intressanta svar:

Att åka till Le Mans är alltid en bra idé. Riktiga Le Mans är just riktiga Le Mans med allt vad det innebär av fantastisk racing, galenskap och ett ofta otroligt rafflande tempo trots att det är 24 timmar långt. Det händer nånting hela tiden tack vare att det är fyra klasser på banan samtidigt, det är alltid tokjämnt ända till målflaggan faller i GT2-klassen t ex. ACO har verkligen lyckats få till en bra festivalkänsla där förväntningarna byggs upp mer och mer under hela veckan innan själva tävlingen med kval, depåvandring mm. Man kan komma teamen väldigt nära och det är en rätt avslappnad stämning (med undantag möjligen för Audi och Peugeot) i depån som jag inbillar mig kan påminna en del om hur det var på "den gamla goda tiden" med blandningen av stora fabriksstall med jättebudget och små glada amatörstall. Det finns liksom ingen plats för divalater om man är tre förare som ska dela på bilen och dessutom har en massa mekaniker som sliter som djur i depån för att få bilen att hålla hela vägen. Det är på Le Mans man verkligen inser att motorsport är en lagsport!

Le Mans Classic har jag aldrig varit på men det verkar vara en väldigt kul tillställning det också och har jag fattat det rätt så är det lika tät racing där som i riktiga Le Mans. Sen har man ju alla fantastiska bilar såklart. Rekommendationer är svårt att ge eftersom jag inte har varit på LM Classic men jag kan tänka mig att det är just som du säger, mindre folk och lite lugnare överlag. Det kan bli lite väl mycket partaj på riktiga LM. Jag kanske bör poängtera att jag trots publikmängden och det ganska rejäla festandet aldrig stött på nån som varit aggressiv eller bråk överhuvud taget. En annan fördel med Classic är väl att det går att få tag på campingplatser fortfarande, till riktiga är det slut sen länge om man vill ha hyffsad närhet till banan (det brukar dock gå att få tag på campingbiljetter på olika forum på nätet). Sen så kan ju LM Classic erbjuda det här:

Personligen så är jag lite mer sugen på LM Classic i år just för att jag åtminstone en gång i livet vill uppleva dessa fantastiska bilar in action. Och om SAAB 93:an ställer upp i år igen väger vågskålen över ytterligare till Classics fördel.

Jag har förresten långt framskridna planer på att skaffa mig en gammal 911 (nån tidig, dvs runt 1970-73) och om jag får tag på nån vettig så vore det ju kul att åka ner med den. Faktum är att jag har en bekant som har en SAAB Monte Carlo och jag har utmanat honom på ett race ner till LM Classic: försten dit vinner. Han lät faktiskt inte helt avvisande men han muttrade nåt om ett handikappsystem...

Jag vet inte om det var så mycket hjälp det här men jag tror att oavsett vilken version av Le Mans ni åker till så kommer det att kännas toppen när ni väl är där. Sen kommer ni att vilja åka ner varje år för det är grymt beroendeframkallande. Framförallt ljudupplevelsen. Man glömmer lätt hur mycket – och snyggt! – dom låter...

Lycka till och är det nåt mer så är det bara att höra av sig igen!

//Johan


 

HERREGUD!!!!!


Ja mer är väl inte att säga i tider av McLaren M8F som vi lever i nu, strax innan besöket hos Bertilssons.


Jag ser att läsa på nätet att Bosse "Gas" Johansson har köpt sig en PRC.
Han har alltid roligheter för sig den mannen.


 

Kanske något för Vårslalomen?


Det mest häpnadsväckande är nästan den avmätthet varmed speakern tillkännager tiden.
Ande(r)s tipsade.



Kanske att det kan bli något här ändå.

Kjell kan ju notera Sebastian Loebs tider.
Micke från Ängelholm informerade.


Det kom ett mejl häromdagen:

Hej racingvänner,
kul hemsida med bra gamla bilder. Till min stora glädje hittade jag min morfar Harold " Racer Harold" Eriksson från Degerfors på två av dem. Jag blev så exalterad att jag måste skicka e-post! Det är han som iförd gul overall och STP-keps tittar på Ronnies F1:a i galleriet 1972.

Han innehar möjligtvis fortfarande ett svenskt båthastighetsrekord för 1000cc inombordare, detta är jag dock inte säker på. Han har tävlat med stor framgång i racinggalosher över hela europa på främst 60-talet. Var hos en del känd som Looping Harold efter att en gång ha lyckats med detta i en båt och fortsatt köra... Född i USA. Han finns i racinghimlen sedan -92.

Bilden på Anderstorp togs i samband med att min far, Kjell Andersson var där o körde Formel Ford och Harold mekade.

Hälsningar från
Tobias "Racertobbe" Andersson
Tomelilla

Jag har en gammal websida www.racertobbe.com som väl kommer att upphöra men man kan fortfarande få en uppfattning om mig där. Har även lite racingbilder på vårt företags sida, www.maskintekniksyd.se om någon är intresserad. Min egen racingkarriär är under avsvalnande för tillfället, även om det blev ett Endurance-VM lopp i år också...

 


Det här har absolut inget med bilar, motorer eller liknande att göra. Men det är fantastiskt vackert.


 

Så här säger Alfa Romeoklubben, genom Fredrik:

Vi har några plaster kvar till vår bandag på Mantorp 5/9, inte jättemånga så det är först till kvarn som gäller. Ni betalar 700 för banmötet, då hinner ni med 4-5 pass på banan a 15 minuter. Du kan läsa mer om banmötet HÄR: Intresserade kontaktar Bo M Hasselblad för att stämma av att det finns platser kvar: "Bo M. Hasselblad"

 


Licenskurs


Se F1-premiären live!

Skall Brawn ta en historisk premiäreseger i Australiens GP? Har du nu inte tillgång till Viasat så finns det en möjlighet att se den så emotsedda premiären här. Inte högsta kvalité men vad kan man begära. Skall F1-bilarnas förfulning kompeneras av mycket racigare och rafflande lopp med de nya reglerna? Brawn har första startled i sin första GP-start. Start i morgon bitti.

 

21 mars

Det är på väg att dra igång nu.

Med F1-premiären om hörnet och vårdagjämningen ringande i öronen är väntan på Godot snart över. Programmet är uppfyllt och välmående. April lämnar vi åt påtande i trädgårdar, bilar och kvinnor. I egen regi alltså. Med maj vill SSJ vara med. Och andra föreningar. Denna lilla blänkare vill bara uppmärksamma om allt vi har möjlighet till under våren, främst då maj som med våra egna och andras inbjudningar fyller upp det mesta av majtid om så önskas.

6 APRIL - månadsmöte.

2 maj - bankörning på Knutstorp i Lotusklubbens regi. För vidare info se här. Fulla startfält!

4 MAJ - månadsmöte

6 MAJ - onsdag - Bankörningskväll på Anderstorp Raceway

9 maj - slalom i Locosts regi. För mer info se här.

12 MAJ - 18.30 - Studiebesök på F7

16 maj - Vår egen Vårslalom på Transabs industritomt

30 maj - flaggvaktning på Kinnekulle för att hjälpa BMW SC. För mer info se här

 

15 mars

Det finns fortfarande några kalendrar kvar, dessa säljes nu för 50 kr i det att året tagit sig en bit på sin väg. Men det visste ni kanske? Om inte var det en viktig påminnelse så ni får saker och ting gjorda uti era liv.

Vad det gäller anmälning till bankörningarna i BMWSC:s regi, så är det viktigt, att ni vid anmälan, anger SSJ-härkomst.

Tro för all del inte att Parkbänken försvunnit ur reportoaren, den ligger uppe i innehållsmenyn nu bara.


 

9 mars

Det är mars och dags att börja varsna vårtecken. Dagsmeja, uppstartade sportvagnsmotorer och skymtar av varma ögonkast. Mars är en månad att förhålla sig till lite mer konkret än årets tidigare månader. Ty mars är en månad av egen rätt, bestående inte bara av januaris uthärdande eller februaris små små föraningar. Mars är vacker - om än kylslagen. Mars lättar på förlåten - men drar sig snabbt undan. Mars är gäckandets månad.

Det är nu också lämpligt att plocka fram sin Dakota. Byta kolv, kanske jacka den och fundera över om man skall dreva om för att sedan kasta sig ut på tjäluppsprickande, morgonhala stigar och villaområdesvägar. Ta då seden dit du kommer och ta en hukande tonårscigarett.

Mars är också inbjudningarnas månad. Vi nås av BMW Sport Clubs banmöten, och vi nås av Locosts slalomkörning - dessa finns ju mer utförligt här. Och vi har inbjudan från Lotusfolket till Knutstorp 2 maj här nedan och lite längre fram i tiden, då Midnattsolsrallyt når staden, torsdagen den 16 juli, så önskar arrangörerna av detta rally lite funktionärshjälp från hugade. Och om inte detat lockar så kanske det är intressant att ställa ut sin bil vid startområdet. Även det önskar nämligen arrangörerna. Hör i så fall av er till Thore Lax.

 


11 februari

 

En morgon av det slag vi ser nedan är möjlig att själv uppleva! Fast eftersom vi är i Sverige får vi vänta till i maj. 2 maj. Vi är inbjudna av Lotusklubben till en heldag på Ring Knutstorp. Trevligt! För vidare info se HÄR. En lördag i början av maj i Skåne. Fler superlativer i en så kort mening är omöjligt.

 

Aston Martin, tillsammans med Lola, är tillbaks för att ta hem stora titeln i Le Mans.

Porsche vidhåller däremot sitt tävlande i turistklassen. "Vi är ju ett så myckert mindre företag än AM" uppges stuttgartarna säga. "Vad skulle alla golfintresserade kunder tycka om vi lade ner så mycket pengar på högkvalitativ motorsport?"

 

3 februari

Revolutionary Road

Om ni tycker att bilar är det viktigaste som finns, skall ni inte gå och se Revolutionary Road. Men om ni tycker att det faktiskt finns saker som är större än fordon och andra teknikaliteter så bör ni göra det.

Och skulle det sitta en kärring bredvid er i biosalongen och skratta emellanåt, så be henne hålla käften. Filmen har inget med skratt att göra. Om det inte bottnar i hopplös sorg. Men det är en film om livet.

 

 

1 februari

SKÅNE. Inled gärna din söndag i sängen med Zoegas Skånerost och en DN. Svårare än så är det inte att sätta lite guldkant på en dag som annars kanske mest präglas av späkelse och ånger. Vi har ju kolleger i det sydligaste av landskap. MGCC känner vi dem som. Lär om, det är icke så nu. Klubben som, mycket ädelt och naturligt, startade som en MG-klubb har ju gått och blivit något mycket generellare och har nu en bilpark mer liknande vår här under. Därför blir MGCC nu MSCC och det kan man ha förståelse för, främst om man lät bli att uttyda det, Malmö Sports Car Club, vilket känns lite märkligt.... tyck jag. Men det är deras problem. Klubben hade årsmöte igår och på denna fest presenterades klubbens första 50 år i bokform. Boken är ett gediget stycke sportbilskulturhistoria på nästan 200 sidor med mängder av foton och fantastiska
illustrationer från Nylanders pennor och penslar. En mycket hedervärd satsning. Grattis skåningar!


Kanske att det blir lite samarbete även på andra områden under året. Det hade väl varit trevligt. MSCC:s stora utmaning framöver är väl att se till att SSM håller ställningarna och helst utvecklas. Eller?
Och i tisdags satt en koltrasthanne på årets första skymningstak och sjöng serenader till våren. Snacka om att sätta guldkant. Från idag är det februari och i morgon är det garagebesök hos Bosse och lotusarna. Jag säger det, det börjar röra på sig...

     26 januari: Bilmärken i sällskapet

Visst undrar ni lite understundom över bilinnehavet i klubben; är det som the writing on the wall säger: SSJ är en jävla porscheklubb bliven? Eller är det ett sällskap som ömt vårdar de eleganta, mest ursprungliga av sportbilar - de engelska? Hur många rattar MG? Finns någon japan? Vilka kan ha dristat sig åt det amerikanska? Av de bilar som inrapporterats, vi vet att ni är en aning slarviga med sådant, ser det ut såsom så:
AC Cobra___________ 3 _______ Mazda___________ 18_______ Lexus___________ 1
Alfa Romeo 10 Mercedes 3 Jaguar 2
Audi 4 MG 7 DeTomaso 1
Mini 2 Mitsubishi 4 Esther 1
Austin Healey 2 Morgan 4 JPS 1
BMW 18 Nissan 2 Lancia 1
Corvette 3 Opel 6 Maserati 1
Ferrari 2 Porsche 43 SAAB 1
Fiat 8 Subaru 2 Skoda 1
Ford 9 Toyota 4 TVR 1
Honda 4 Volvo 7
Lotus 9 VW 5

 

Ack hurusom rätt hade man inte i sina farhågor. För den som undrar över "JPS" står detta för Janne Pettersson Special, en liten morganliknande raring på modernt chassi och med alfahjärta. Bilen finns på bilbygge-fliken. Dock saknas sista delen. Och Janne syns inte så ofta längre. -Kom igen nu Pettersson! Vi har flytt Hotellplan. Vi vill se din rasblandning! En MG räknas som tio porsche det vet ni.

Challe tipsar på forumet om en LeMans-film i kommande. När skulle man kunna tänka sig att en sådan kvalitetsfilm skulle kunna gå upp på jönköpings filmstad? Aldrig i helvete. Jönköpings filmstad är för trettonåriga popcornsvarelser som fnittrar sig igenom de skitfilmer som går upp. Ja undantaget Kurtans film då, Rallybrudar. Staden är en stad utan kultur. Med Jönköpings-Posten som vakande öga! Gud i himmelen.

Filmen däremot verkar fantastisk om man skall döma av klippen Challe hänvisar till, www.truthin24.com bl.a. dessutom gav lite surfande vid handen ... det är ett roligt uttryck, vid handen, att en ny bok om Ronnie getts ut, ett fotografiskt porträtt som ser jävligt bra ut. Det har tryckts en och annan skitbok om Ronnie den senaste tiden, det här ser ut att hålla kvalite. Titta via Haynes eller Bokus.

Nu närmar sig oavsett detta januari slutet. Januari är en tung dam. Men likt den stränga lärarinnan från barnbokslandet och förstaklass så behövs hon för att skapa rättning, upprustning, revansch och nya idéer. Det är ju också en bra månad att hylla nya presidenter i. "Min far hade en dröm" har den nye amerikanske presiden skrivit och man häpnar över kvalité, intelligens och empati och ens förhoppningar känns realistiska.

Om några dagar möter vi Februari. Februari är en blyg liten mö som inte vågar vänslas öppet, men hon skickar trots allt iväg ett försynt litet leende som får en att hoppas på hennes efterföljande lite företagsammare systrar. En aning kan räcka ganska långt.

       11 januari

Det är natt i Sverige. Solen känner inte klockan 16.00. Vintermössan är så långt nerdragen över landet att öronlapparna dinglar i jämnhöjd med Dardanellerna. Det är finanskris, det är krig. Julspriten är slut och man ställs inför var kvinnas och mans återkommande tillkortakommande. Hade det varit en pokerhand hade den varit dålig. Antagligen står en bränsleslang och läcker nånstans. Pass för helvete!

Dock är det inte så illa som par i ess och åttor. Det är en dålig hand.

Så låt oss se framåt. Vilka kort finns i leken? Vad synes bortom januaris mörkertäcke? Ett antal trevligheter natürlich. Som en galen, vild och attraktiv brun bomb exploderade nyheten om Petra Mede som Melodifestivalsprogramledare. Petra Mede är en linjeskön, stilig vagn från skiftet mellan 60- och 70-tal med jävla motor som tjuter och brinner upp med jämna mellanrum. En 3,5-liters sexa i 1000 cc-klassen. Som AC Cobran här nedan, med högt uppskurna hjulhus. Men ändå vilsegången. Det kan man se fram emot.

Man kan se fram emot ett årsmöte som lär fylla både en och annan.

Man kan skruva sig snabbare i vinterns garage inför kommande säsong. Man kan ställa in hjulvinklar och eventuellt förbättra aerodynamik och flås.

Man kan fila på var kvinnas och var mans tillkortakommande. Man kan montera grövre krängningshämmare och bättre lära känna hjärtats apex. Se till att man inte inleder svängen för tidigt. Man kan gena över kurbsen.

Och man kan planera inför kommande resor uti racingvärlden. Med anledning av detta presenteras lite bilder från ett par av dessa alternativ. Vår ordförande Kjell har varit på Le Mans classic och Silverstone classic. I Frankrike befann sig Kjell bara under förpostfäktningarna. Men det räckte gott. Tänk sedan att se dessa giganter till bilar i liv, se deras strålkastare skicka ljuskäglor längs en svart Mulsanneraksträcka. Höra deras frustande nerväxlingar i mörker. Det ni. Det är något att se fram emot.

Och i morgon går solen ner två minuter närmre Ditt namn.