BBC England. I detta eleganta land
finns det eleganta BBC. Jag vet att motsatsen flitigt förekommer
inom bägge företeelserna. Bilen ovan är ju inte ens
engelsk, men BBC:s hemsida är bra vad gäller exempelvis
fordon och Formel 1. Till exempel presenterar de BMW:s fantastiska
hommage till 3.0 CSL med: "Officially, it’s called the BMW
3.0 CSL Hommage R. Unofficially, we’re calling it rather excellent."
Och det gör de rätt i. SE
MER
Samma sida har också under Autos
återkommande rankningar av most beautiful si och så.
Cyklar glömmer de inte, förståndigt nog. Bland
år 2015:s tio most beautiful cyklar finns den futuristiska
estonska Viks Steel Urban Bike till höger.
Eller varför inte italienska, naturalmente,
SPA Bicicletto. En hybrid med både pedaler och elmotor.
Kolfibern ger cykeln en anständiga vikt av 23 kilo och
design och elegans det oanständiga priset 93 000 kr,
eller som en Fiat Panda skriver webbtidningen. Börjar
säljas i slutet på året.
Jag vet ju att vi har en 50 - 60 mgb-ägare
i Sällskapet och att kravet på mer MG-nytt på Sidan
är extremt stort. Nå här kommer då lite. I
detta fall rör det sig om en fyraliters Rover-V8 och kolfiberkaross
byggd för att krossa banrekordet på Nordschleife - för
gatreggade bilar!
Ni har väl inte missat att
bröderna Bertilsson är igång med ett nytt fantastiskt
byggprojekt. Denna gång har de kommit över Bosse "Emma"
Emanuelssons gamla Super Saloon-Camaro från tidigt åttiotal.
Ett besök med Sällskapet lär komma snart! Föl
bygget på rejsa.nu så länge - HÄR.
UR-play
bjuder på denna intressanta dokumentär om lord March, mannen
bakom Goodwood. HÄR
Ther can be only ONE
För allt i världen, försök
se till att se denna film av sedan tidigare prisade regissören
Paul Crowder. Om Formel 1:s utveckling från ett DÅ som
det sjöng om. En film med det kaxiga, sjävsäkra namnet:
ONE. Trailer HÄR.
JA NU HAR DEN JU HAFT PREMIÄR; RUSH.
Filmen om rivaliteten mellan James Hunt och Niki Lauda, med fokus
på säsongen 1976. Inte en dekal sitter fel. Aldrig hade
jag trott att en jänke, Ron Howard kunde träffa de europeiska
F1-tonerna så rätt. Imponerande och betagande. Gå
och se på bio innan det är försent.
Film 2 är en liten pärla på
16 minuter från 1978 och Lotusstallet. Bilden ovan från
ett besök hos stallets nya ställe där tio (10)!!! heltidsanställda
mekaniker jobbar med bilarna. Oj vad det är långt mellan
sjuttiotal och nutid och vilket som är vackrast är näppeligen
en fråga. Klicka på bilden.
Den tredje är herr Adelsunds fynd. 30
minuter från år 1955 då både Spa och Kjell
var unga. Klicka på bilden.
Christer
är ju en snabb och runtomfarande herre. På Mantorp och Bilsport
action meet så det ut som ovan.
Klicka på bild eller HÄR.
Sådana vi
är.
Lasse Pettersson uppmärksammade
en intressant och initierad notis i Jönköpings-Posten
av den 4:e innevarande månad. Signaturen "Sara"
giver där sin beskrivning av oss på ett mycket målande
vis. För man får väl anta att det är våra
träffar hon observerat. Det är bara att hålla me´na.
Inte minst "Saras" tyckande om Porsche är ackurat
och riktigt. Fast så länge som ett halvår skall
väl det lilla livet icke slippa oss?
Magnus Schälin ger tips
om hur man bäst fördriver det där halvåret
"Sara" skriver om ovan. Klicka på bilden nedan.
Har ni hört??!!
Jo vi har ju köpt in eleganta lister
att bepryda våra regnummerskyltar med. Nylanderframtagna -
givetvis. Vi har köpt in ganska många, ingen skall behöva
köra omkring utan som inte önskar det. Ande(r)s är
ju vår kassör och den som råder över dessa
om man vill hämta sig en eller två. Ande(r)s har iklätt
sin vardagsbil. En Volvo. En fram och en bak. Han tog väl ett
steg tillbaka, betraktade det hela nöjt och köpte sig
en korv.
Nå, dagen efter, då Ande(r)s skall
betrakta sin nyupphottade Volvo möts han av....nakna nummerskyltar.
I skydd av natt eller någons breda häck har någon
funnit dessa lister, med Sportvagnssällskapets logga så
läcker och lockande att denne någon knäppt av och
plockat med sig dessa.
Kan man vara harmsk? Näääee...
Men att listerna redan nu anses såsom klenoder på den
svarta och halvskumma marknaden är ändå en överraskning.
Rätt kul.
Ditt exemplar kan du alltså hämta
(10 kr) hos Ande(r)s på Barnarpsgatan 32, Yxhage Lås.
Ja, eller någon annanstans då.
Ny webbsida
En
webbsida...
som inte alltid handlar om bilar och racing. Den kan till exempel
handla om Petra Mede och Stockholm också...
Racepace.se,
Gerry Johanssons sida är uppdaterad med ljuva bilder från Anderstorp
1974-75
och Brands Hatch 1968
Formel
1 av idag (ja sportvärlden över huvud taget)
är en yta av korrektness, prydlighet och tristess.
Se till att alla sponsorer syns och tacka dem gärna
med samma emfas som om det var dem som fött dig.
Det
fanns en gång en annan tid. Det fanns en gång
James Hunt,
en
till...
Tack
Migel
7
januari
Nu blir det ett par saker. Så det blir.
Torbjörn var ju på Spa och hade där fotograferat
av en (trodde jag) Ferrari 250 GTO. Jag vet mkt lite om den
slags därom är jag ärlig och ej så generad,
men det var i samband med den diskussion (uppror) som följde
som sak två blev ett nytt för åtminstone
mig. Vi börjar med det:
Jo
Bonnier Anderstorp 1968
Ja
det var Jan Sjöholm, detta under av motorkunskap, som
la fram den via ett mejl i den där GTO-debatten. www.racepace.se
stod det, bara sisådär. Men det skall jag säga
eder att fotona på denna sida inte bara är sisådär,
di är magiska och stinna av skönhet, karaktär
och liv från gågna tider.
Jag
kontaktade mannen med kameran, Gerry Johansson, med sådana
bilder måste han ju haft en historia i branschen.
Ock! visst. Han fotograferade för biltidningar på
sextiotalet och gjorde Race 74-75 och Race 75-76, (jag minns)
med Sven Berggren då det begav sig. Än så
länge är det mest sextiotal men 70-talsbilder skall
scannas in och läggas ut i sinom tid. Porträtt på
Vittorio Brambilla, Carlos Pace och bilder från det
klassiska F3-loppet på Monaco med Ronnie/Reine för
att bara nämna något.
Knutstorp,
slutet på 60-talet
Han
hade även en fråga Gerry, så ägare till
denna 911 SC -78 han är. Bilen skall ha skall ha tagits
in i Sverige runt 1989 av några killar i Falköping ev Skövde.
Är det någon som kan ha en idé om vem detta
skulle kunna ha varit?
Han
är heltidsfotograf nu, Gerry,
så ta och titta in på www.gerryjohansson.com
också. Arkitektur, teknik och konst i skön
legering.
och..
Nästa sak var
det här med Ferrarin då.
Kjell Adelsund och Jan Sjöholm eldade
upp sig. Med rätta. Absolut.
GTO:n ligger mycket
nära herrarnas hjärtan. Så det blev
brevväxling. Med rätta.
Det
började så här:
Hej
Göran ! Jan Sjöholm och jag, som älskar Ferrari 250 GTO mer
än någon annan bil, skulle gärna vilja ha det bekräftat att
en sådan deltog. Vi ställer oss något tvivlande till att en
sådan raritet med ett dagspris på över 100 miljoner var med.
Bilen har onekligen vissa likheter men sannolikt inte tillräckligt
många. Fanns det fler bilder på ’GTO’-n?
Med vänliga hälsningar Kjell
(det
fanns det)
Därefter
fyllde Jan i:
Bilen är förmodligen en -65 Ferrari 275
GTB Competizione efterföljare till de fyra GTO -64 som tillverkades
- de övriga under -62, -63. Man byggde 3 st (tror man - med
samma kaross, 6701 GT, 6885 GT och 7186 GT) 6885 GT var först
SEFAC:s bil, gick 1965 Targa Florio och Nurnburgring sedan
sålde man den till Jacques Swaters och Ecuire Francorchamps
i Belgien som blev trea på LM det året med min idol Willy
Mairesse och en som heter Jean Blaton vid ratten. ( Wild Willy
åkte i ett senare LM av på Mulsanne rakan, i en GT40, varvet
efter start, helt utan bälte och hittades ute i skogen utan
bil - tog sedemera livet av sig på ett pensionat i Brugge
för att han inte kunde tävla mera med bil då han inte tillfrisknade.
En röd bil har varit till salu på senare tid i England 6885
GT finns i USA och är gul igen efter att ha varit röd ytterligare
en gång då den såldes till Luigi Chinetti och hans NART. Om
du hittar bilder från LM kan du se att den ser konstig ut
i nosen men det beror på att man fick kylproblem så man öppnade
upp nosen med konservöppnare vid ett stopp då det var det
enda man hade till hands.
Och
Jan igen:
Lite mera av onödigt vetande
Två eventuellt tre 275 GTB C bilar såg ut så här de hade en
lättare rörram tunnare aluminiumkaross motorn var på 3.3 liter
(275 cu x 12 cylindrar) Efter det här byggde man en mera standard
lik med bil med samma namn 275 GTB C för rika grevar o baroner
att tävla med. Principen var lättare och med en kortare nos
än 275 GTB. Sådana här bygde man 10 st av - varav 3 högerstyrda.
Jämför ovan så ser du skillnaden standard bilen är sista bilden
Hur den första kunde bli en
GT bil överhuvud taget kan man fundera på. Men det är samma
med GTO:n Man hävdade att det var en 250 GT SWB som man utveckalt
till GTO. O:et står ju för omolgato. Ferrari har och i synnerhet
på den tiden alltid haft en massa hyss för sig när det gäller
regler.
I stort sett ingen av de 39
GTO som man räknar att man tillverkade såg lika ut det skiljer
mycket på detaljer de sista hade 3,96 liters motor det kan
man se genom att de har en högre huv där förgasarna sitter
samma med de tre som man tillverkade med annan kaross 64 som
förutan en plattare kaross hade en fram ruta och tak från
250 LM. 250 LM var ju ersättaren till GTO i GT klassen men
det ansågs att den var för extrem och det var eg en 250 P
med tak som kunde registreras.
Vissa av de gamla GTO bilarna
fick också ny kaross. En av de två som Ulf Norinder hade fick
en helt annan kaross av Drogo efter en krock på allmän väg.
Annars var det Bizzarrini som ritade och gjorde karossen.
Den som såldes är fm den som
kom till Europa från Japan och som är den mest segerrika av
alla kom bla 2:a på LM
Mvh Janne
Kjell:
Vet att jag såg 2 – 4 GTO’er på Karlskoga på 60-talet. Bl
a Ulf Norinders. Har förgäves försökt hitta start- eller resultatlista.
Vet Janne något om detta?
När Ferrari lanserade sin extrema
tävlingsbil 250 GTO var Norinder den ende svensk som fick
köpa en av de få och mycket dyra bilarna. Han målade den blå
och gul och tävlade med den både i Sverige och utomlands.
Den legendariska Ferrarin, som funnits hos en samlare i Japan,
såldes i Juli -08 till Jay Leno´s garage för 6,5 Miljoner
USD.
Kjell
Jan:
Det här är Ulfs bil 3445 GT han
ägde den som tredje ägare från -63 till -71 det saknas en
svenk felvänd flagga bakom dörren. Med start nummer 112 åkte
han och Picko Targa Florio 1964 där kom 9 a totalt och 2 a
i klassen. Den gick vad jag kan läsa ut gick den Västkustloppet
63 o 64 han blev 2 a 63 o vann 64 vilket också var sista året
den tävlade. Det är Ulf o Persbergarn på bilden 63.
Bilden nedan från
Laguna Seca visar en samling de hade i USA där Norinders bil
finns efter en utflykt i Japan. Bilen till vänster nr 12 är
intressant då det är en av två prototyper till GTO:n som man
åkte LM med i prototypklassen 1962, en blå och en vit - de
kallades 250 LMB sperimentale.
Sportvagnar på
Karlskoga var en inbjudningstävling endast formelbilarna var
ett internationellt mästerskap och de resultaten kan man hitta.
Det finns lite nyare bilder frå 66 - 67 skulle jag tro. www.racepace.se
(Där kom det)
Kolla även länken
www.svtplay.se/v/1569069/oppet_arkiv
där finns den på film riktig kul - intervjuven med Tobias
är kul liksom med Bengt Ekberg på banan. (Och Jan Lundgårdh!!!
Översättarens anm.)
Mvh Janne
Han hann även
med och tipsa om denna faktaspäckade bilsida: www.qv500.com
Tackar
för kunskaperna grabbar!
5
januari
Och det kom ett svar:
Såg
en liten förfrågan om en Opel Manta på sett & hört sidan. Någon
har kanske redan nämnt det, men den påminner mycket om en Manta
som dök upp till salu på Blocket i somras. I annonsen stod det bl.a.
att det var just en f.d. banbil med mycket bra vägegenskaper. Såldes
som ett rullande chassie utan motor m.m. Färgen var mörkblå, säljaren
lockade med att bygga den till en ”festivalbil”, dvs. folkrace,
men tyckte själv att den var för fin för att köras sönder på en
folkracebana. Priset var 15000kr och den försvann förvånansvärt
snabbt från annonssidan. Tyvärr ringde jag aldrig själv på annonsen,
trots att jag blev väldigt sugen på bilen just för att ev. kört
historik racing med den. Hälsningar Johan Danielsson
28
december
Det kom en förfrågan från Guttorm Bakkehaug i Norge
om någon kände till Åke Gunnarssons och hans Mantas
senare öden. Bilden är från Knutstorpsdepån
1975 och finns under Nostalgisidan. Jag visste inget. Vet någon
annan någe?
METAFORER
16
december
En ylande BMW M1:a genom livet, med delar av karossens aerodynamik
bortslitna, släpande under bilen medan föraren slår slår
i växlarna och ekipaget försvinner i en skrikande skymning.
Det är vad det här är. Eller tvärtom.
M1:an en metafor för Thåström.
Vart
reser vi nästa-året?
Le Mans Classic känns som ett ställe att mötas på!
Jag
mejlade Johan Söderberg som har den informativa Le Manssidan
N138.com och frågade
om tips och råd om Le Mans, "riktiga" eller Classic.
Det här är hans intressanta svar:
Att åka till Le Mans
är alltid en bra idé. Riktiga Le Mans är just riktiga Le Mans med
allt vad det innebär av fantastisk racing, galenskap och ett ofta
otroligt rafflande tempo trots att det är 24 timmar långt. Det händer
nånting hela tiden tack vare att det är fyra klasser på banan samtidigt,
det är alltid tokjämnt ända till målflaggan faller i GT2-klassen
t ex. ACO har verkligen lyckats få till en bra festivalkänsla där
förväntningarna byggs upp mer och mer under hela veckan innan själva
tävlingen med kval, depåvandring mm. Man kan komma teamen väldigt
nära och det är en rätt avslappnad stämning (med undantag möjligen
för Audi och Peugeot) i depån som jag inbillar mig kan påminna en
del om hur det var på "den gamla goda tiden" med blandningen av
stora fabriksstall med jättebudget och små glada amatörstall. Det
finns liksom ingen plats för divalater om man är tre förare som
ska dela på bilen och dessutom har en massa mekaniker som sliter
som djur i depån för att få bilen att hålla hela vägen. Det är på
Le Mans man verkligen inser att motorsport är en lagsport!
Le Mans Classic har jag
aldrig varit på men det verkar vara en väldigt kul tillställning
det också och har jag fattat det rätt så är det lika tät racing
där som i riktiga Le Mans. Sen har man ju alla fantastiska bilar
såklart. Rekommendationer är svårt att ge eftersom jag inte har
varit på LM Classic men jag kan tänka mig att det är just som du
säger, mindre folk och lite lugnare överlag. Det kan bli lite väl
mycket partaj på riktiga LM. Jag kanske bör poängtera att jag trots
publikmängden och det ganska rejäla festandet aldrig stött på nån
som varit aggressiv eller bråk överhuvud taget. En annan fördel
med Classic är väl att det går att få tag på campingplatser fortfarande,
till riktiga är det slut sen länge om man vill ha hyffsad närhet
till banan (det brukar dock gå att få tag på campingbiljetter på
olika forum på nätet). Sen så kan ju LM Classic erbjuda det här:
Personligen så är jag
lite mer sugen på LM Classic i år just för att jag åtminstone en
gång i livet vill uppleva dessa fantastiska bilar in action. Och
om SAAB 93:an ställer upp i år igen väger vågskålen över ytterligare
till Classics fördel.
Jag har förresten långt
framskridna planer på att skaffa mig en gammal 911 (nån tidig, dvs
runt 1970-73) och om jag får tag på nån vettig så vore det ju kul
att åka ner med den. Faktum är att jag har en bekant som har en
SAAB Monte Carlo och jag har utmanat honom på ett race ner till
LM Classic: försten dit vinner. Han lät faktiskt inte helt avvisande
men han muttrade nåt om ett handikappsystem...
Jag vet inte om det var
så mycket hjälp det här men jag tror att oavsett vilken version
av Le Mans ni åker till så kommer det att kännas toppen när ni väl
är där. Sen kommer ni att vilja åka ner varje år för det är grymt
beroendeframkallande. Framförallt ljudupplevelsen. Man glömmer lätt
hur mycket – och snyggt! – dom låter...
Lycka till och är det
nåt mer så är det bara att höra av sig igen!
//Johan
HERREGUD!!!!!
Ja mer är väl inte att säga i tider av McLaren M8F
som vi lever i nu, strax innan besöket hos Bertilssons.
Jag
ser att läsa på nätet att Bosse "Gas"
Johansson har köpt sig en PRC.
Han har alltid roligheter för sig den mannen.
Kanske
något för Vårslalomen?
Det mest häpnadsväckande
är nästan den avmätthet varmed speakern tillkännager
tiden.
Ande(r)s tipsade.
Hej racingvänner,
kul hemsida med bra gamla bilder. Till min stora glädje hittade
jag min morfar Harold " Racer Harold" Eriksson från Degerfors på
två av dem. Jag blev så exalterad att jag måste skicka e-post! Det
är han som iförd gul overall och STP-keps tittar på Ronnies F1:a
i galleriet 1972.
Han innehar möjligtvis fortfarande
ett svenskt båthastighetsrekord för 1000cc inombordare, detta är
jag dock inte säker på. Han har tävlat med stor framgång i racinggalosher
över hela europa på främst 60-talet. Var hos en del känd som Looping
Harold efter att en gång ha lyckats med detta i en båt och fortsatt
köra... Född i USA. Han finns i racinghimlen sedan -92.
Bilden på Anderstorp togs i samband
med att min far, Kjell Andersson var där o körde Formel Ford och
Harold mekade.
Hälsningar från
Tobias "Racertobbe" Andersson
Tomelilla
Jag har en gammal websida www.racertobbe.com
som väl kommer att upphöra men man kan fortfarande få en uppfattning
om mig där. Har även lite racingbilder på vårt företags sida, www.maskintekniksyd.se
om någon är intresserad. Min egen racingkarriär är under avsvalnande
för tillfället, även om det blev ett Endurance-VM lopp i år också...
Det
här har absolut inget med bilar, motorer eller liknande att
göra. Men det är fantastiskt vackert.
Så
här säger Alfa Romeoklubben, genom Fredrik:
Vi har några plaster
kvar till vår bandag på Mantorp 5/9, inte jättemånga så det
är först till kvarn som gäller. Ni betalar 700 för banmötet, då
hinner ni med 4-5 pass på banan a 15 minuter. Du kan läsa mer om
banmötet HÄR:
Intresserade kontaktar Bo M Hasselblad för att stämma av att det
finns platser kvar: "Bo
M. Hasselblad"
Licenskurs
Se
F1-premiären live!
Skall
Brawn ta en historisk premiäreseger i Australiens GP? Har du
nu inte tillgång till Viasat så finns det en möjlighet
att se den så emotsedda premiären här.
Inte högsta kvalité men vad kan man begära. Skall
F1-bilarnas förfulning kompeneras av mycket racigare och rafflande
lopp med de nya reglerna? Brawn har första startled i sin första
GP-start. Start i morgon bitti.
21 mars
Det
är på väg att dra igång nu.
Med
F1-premiären om hörnet och vårdagjämningen
ringande i öronen är väntan på Godot
snart över. Programmet
är uppfyllt och välmående. April lämnar
vi åt påtande i trädgårdar, bilar och
kvinnor. I egen regi alltså. Med maj vill SSJ vara med.
Och andra föreningar. Denna lilla blänkare vill
bara uppmärksamma om allt vi har möjlighet till
under våren, främst då maj som med våra
egna och andras inbjudningar fyller upp det mesta av majtid
om så önskas.
6
APRIL - månadsmöte.
2
maj - bankörning på Knutstorp i Lotusklubbens regi.
För vidare info se
här. Fulla startfält!
4
MAJ - månadsmöte
6
MAJ - onsdag - Bankörningskväll på Anderstorp Raceway
9
maj - slalom i Locosts regi. För mer info se
här.
12
MAJ - 18.30 - Studiebesök på F7
16
maj - Vår egen Vårslalom på Transabs industritomt
30
maj - flaggvaktning på Kinnekulle för att hjälpa
BMW SC. För mer info se här
15 mars
Det
finns fortfarande några kalendrar kvar, dessa säljes
nu för 50 kr i det att året tagit sig en bit på
sin väg. Men det visste ni kanske? Om inte var det en viktig
påminnelse så ni får saker och ting gjorda uti
era liv.
Vad
det gäller anmälning till bankörningarna i BMWSC:s
regi, så är det viktigt, att ni vid anmälan, anger
SSJ-härkomst.
Tro
för all del inte att Parkbänken försvunnit ur reportoaren,
den ligger uppe i innehållsmenyn nu bara.
9
mars
Det
är mars och dags att börja varsna vårtecken.
Dagsmeja, uppstartade sportvagnsmotorer och skymtar av varma
ögonkast. Mars är en månad att förhålla
sig till lite mer konkret än årets tidigare månader.
Ty mars är en månad av egen rätt, bestående
inte bara av januaris uthärdande eller februaris små
små föraningar. Mars är vacker - om än
kylslagen. Mars lättar på förlåten -
men drar sig snabbt undan. Mars är gäckandets månad.
Det
är nu också lämpligt att plocka fram sin Dakota.
Byta kolv, kanske jacka den och fundera över om man skall
dreva om för att sedan kasta sig ut på tjäluppsprickande,
morgonhala stigar och villaområdesvägar. Ta då
seden dit du kommer och ta en hukande tonårscigarett.
Mars
är också inbjudningarnas månad. Vi nås
av BMW Sport Clubs banmöten, och vi nås av Locosts
slalomkörning - dessa finns ju mer utförligt här.
Och vi har inbjudan från Lotusfolket till Knutstorp
2 maj här nedan och lite längre fram i tiden, då
Midnattsolsrallyt når staden, torsdagen den 16 juli,
så önskar arrangörerna av detta rally lite
funktionärshjälp från hugade. Och om inte
detat lockar så kanske det är intressant att ställa
ut sin bil vid startområdet. Även det önskar
nämligen arrangörerna. Hör i så fall
av er till Thore Lax.
11 februari
En morgon av
det slag vi ser nedan är möjlig att själv uppleva!
Fast eftersom vi är i Sverige får vi vänta till
i maj. 2 maj. Vi är inbjudna av Lotusklubben till en heldag
på Ring Knutstorp. Trevligt! För vidare info se HÄR.
En lördag i början av maj i Skåne. Fler superlativer
i en så kort mening är omöjligt.
Aston Martin, tillsammans med
Lola, är tillbaks för att ta hem stora titeln i Le Mans.
Porsche vidhåller däremot sitt tävlande i turistklassen.
"Vi är ju ett så myckert mindre företag än
AM" uppges stuttgartarna säga. "Vad skulle alla golfintresserade
kunder tycka om vi lade ner så mycket pengar på högkvalitativ
motorsport?"
3
februari
Revolutionary
Road
Om ni tycker
att bilar är det viktigaste som finns, skall ni inte
gå och se Revolutionary Road. Men om ni tycker att det
faktiskt finns saker som är större än fordon
och andra teknikaliteter så bör ni göra det.
Och skulle
det sitta en kärring bredvid er i biosalongen och skratta
emellanåt, så be henne hålla käften.
Filmen har inget med skratt att göra. Om det inte bottnar
i hopplös sorg. Men det är en film om livet.
1
februari
SKÅNE. Inled
gärna din söndag i sängen med Zoegas Skånerost
och en DN. Svårare än så är det inte att sätta
lite guldkant på en dag som annars kanske mest präglas
av späkelse och ånger. Vi har ju kolleger i det sydligaste
av landskap. MGCC känner vi dem som. Lär om, det är
icke så nu. Klubben som, mycket ädelt och naturligt, startade
som en MG-klubb har ju gått och blivit något mycket generellare
och har nu en bilpark mer liknande vår här under. Därför
blir MGCC nu MSCC och det kan man ha förståelse för,
främst om man lät bli att uttyda det, Malmö Sports
Car Club, vilket känns lite märkligt.... tyck jag. Men det
är deras problem. Klubben hade årsmöte igår
och på denna fest presenterades klubbens första 50 år
i bokform. Boken är
ett gediget stycke sportbilskulturhistoria på nästan 200
sidor med mängder av foton och
fantastiska
illustrationer
från Nylanders pennor och penslar. En
mycket hedervärd satsning.
Grattis skåningar!
Kanske att
det blir lite samarbete även på andra områden
under året. Det hade väl varit trevligt. MSCC:s stora
utmaning framöver är väl att se till att SSM
håller ställningarna och helst utvecklas. Eller?
Och i tisdags satt en koltrasthanne på
årets första skymningstak och sjöng serenader till
våren. Snacka om att sätta guldkant. Från idag är
det februari och i morgon är det garagebesök hos Bosse och
lotusarna. Jag säger det, det börjar röra på
sig...
26
januari: Bilmärken i sällskapet
Visst undrar ni lite understundom över
bilinnehavet i klubben; är det som the writing on the wall säger:
SSJ är en jävla porscheklubb bliven? Eller är det ett
sällskap som ömt vårdar de eleganta, mest ursprungliga
av sportbilar - de engelska? Hur många rattar MG? Finns någon
japan? Vilka kan ha dristat sig åt det amerikanska? Av de bilar
som inrapporterats, vi vet att ni är en aning slarviga med sådant,
ser det ut såsom så:
AC Cobra___________
3
_______
Mazda___________
18_______
Lexus___________
1
Alfa Romeo
10
Mercedes
3
Jaguar
2
Audi
4
MG
7
DeTomaso
1
Mini
2
Mitsubishi
4
Esther
1
Austin Healey
2
Morgan
4
JPS
1
BMW
18
Nissan
2
Lancia
1
Corvette
3
Opel
6
Maserati
1
Ferrari
2
Porsche
43
SAAB
1
Fiat
8
Subaru
2
Skoda
1
Ford
9
Toyota
4
TVR
1
Honda
4
Volvo
7
Lotus
9
VW
5
Ack hurusom rätt hade man inte
i sina farhågor. För den som undrar över "JPS"
står detta för
Janne Pettersson Special, en liten morganliknande raring på
modernt chassi och med alfahjärta. Bilen finns på
bilbygge-fliken. Dock saknas sista delen. Och Janne syns inte
så ofta längre. -Kom igen nu Pettersson! Vi har flytt
Hotellplan. Vi vill se din rasblandning! En MG räknas som tio
porsche det vet ni.
Challe
tipsar på forumet om en LeMans-film i kommande. När skulle
man kunna tänka sig att en sådan kvalitetsfilm skulle
kunna gå upp på jönköpings filmstad? Aldrig
i helvete. Jönköpings filmstad är för trettonåriga
popcornsvarelser som fnittrar sig igenom de skitfilmer som går
upp. Ja undantaget Kurtans film då, Rallybrudar. Staden är
en stad utan kultur. Med Jönköpings-Posten som vakande
öga! Gud i himmelen.
Filmen
däremot verkar fantastisk om man skall döma av klippen
Challe hänvisar till, www.truthin24.combl.a.
dessutom gav lite surfande vid handen ... det är ett roligt
uttryck, vid handen, att en ny bok om Ronnie getts ut, ett fotografiskt
porträtt som ser jävligt bra ut. Det har tryckts en och
annan skitbok om Ronnie den senaste tiden, det här ser ut att
hålla kvalite. Titta via
Haynes
eller Bokus.
Nu närmar sig oavsett
detta januari slutet. Januari är en tung dam. Men likt den
stränga lärarinnan från barnbokslandet och förstaklass
så behövs hon för att skapa rättning, upprustning,
revansch och nya idéer. Det är ju också en bra
månad att hylla nya presidenter i. "Min far hade en dröm"
har den nye amerikanske presiden skrivit och man häpnar över
kvalité, intelligens och empati och ens förhoppningar
känns realistiska.
Om några dagar
möter vi Februari. Februari är en blyg liten mö som
inte vågar vänslas öppet, men hon skickar trots
allt iväg ett försynt litet leende som får en att
hoppas på hennes efterföljande lite företagsammare
systrar. En aning kan räcka ganska långt.
11
januari
Det
är natt i Sverige. Solen känner inte klockan 16.00. Vintermössan
är så långt nerdragen över landet att öronlapparna
dinglar i jämnhöjd med Dardanellerna. Det är finanskris,
det är krig. Julspriten är slut och man ställs inför
var kvinnas och mans återkommande tillkortakommande. Hade
det varit en pokerhand hade den varit dålig. Antagligen står
en bränsleslang och läcker nånstans. Pass för
helvete!
Dock är det inte
så illa som par i ess och åttor. Det är en dålig
hand.
Så låt
oss se framåt. Vilka kort finns i leken? Vad synes bortom
januaris mörkertäcke? Ett antal trevligheter natürlich.
Som en galen, vild och attraktiv brun bomb exploderade nyheten om
Petra Mede som Melodifestivalsprogramledare. Petra Mede är
en linjeskön, stilig vagn från skiftet mellan 60- och
70-tal med jävla motor som tjuter och brinner upp med jämna
mellanrum. En 3,5-liters sexa i 1000 cc-klassen. Som AC Cobran här
nedan, med högt uppskurna hjulhus. Men ändå vilsegången.
Det kan man se fram emot.
Man kan se fram emot
ett årsmöte som lär fylla både en och annan.
Man kan skruva sig
snabbare i vinterns garage inför kommande säsong. Man
kan ställa in hjulvinklar och eventuellt förbättra
aerodynamik och flås.
Man kan fila på
var kvinnas och var mans tillkortakommande. Man kan montera grövre
krängningshämmare och bättre lära känna
hjärtats apex. Se till att man inte inleder svängen för
tidigt. Man kan gena över kurbsen.
Och man kan planera
inför kommande resor uti racingvärlden. Med anledning
av detta presenteras lite bilder från ett par av dessa alternativ.
Vår ordförande Kjell har varit på Le Mans classic
och Silverstone classic. I Frankrike befann sig Kjell bara under
förpostfäktningarna. Men det räckte gott. Tänk
sedan att se dessa giganter till bilar i liv, se deras strålkastare
skicka ljuskäglor längs en svart Mulsanneraksträcka.
Höra deras frustande nerväxlingar i mörker. Det ni.
Det är något att se fram emot.
Och i morgon går
solen ner två minuter närmre Ditt namn.