Låt oss börja
med lite schwung, färgkraft och stil


En trotjänare, länge sedan sedd och körd gjorde efterlängtad come back på stadens gator och torg. Ack huru stod icke stadens barn, gamla som unga, och hänfördes vid bilens framfart längs dess vägar och lår.
_____
________________________

Ja mer är icke att säga - endast njuta kan man.

Amen

 

_____________



I ÄPPELRIKE

6 septembri 2010

Vid Gisebos sluttningar vid Vätterns sydöstra kant samlades vi. Det dignade av äpplen och sportbilar. Väl där lyssnade vi till Erkki Salminens berättelser från en fordom formula 3-tid i när och fjärran. Mer om det snart...

...men först samling på torget.


032 signalerar banköra?

 


dubbelskyltat signalerar orädsla? Eller rädsla?

 


nystripat signalerar slalom på lördag

 


automatväxlad Ford signalerar Peter

 


Magnus nya signalerar längtan åter till bana

 

 

 

 

 

 


Endast Klein syntes lite vilsen där han gick mellan bilarna. Miatan är såld, men fanns ändå på plats i nya
ägarens händer. Själv söker Klein nu Miatan á la Mk III eller vad det kan heta.

 



Nu kollar vi: Corvette, Porsche 356, P. 924, P. Boxster, Ford Taunus, P 997 GT3, P 911, Mazda Mk I,
Mazda Mk III och P. Panamera

 

Gisebo

 

 

 


MG signalerar smak

 

 

 

 

 

 

Det är inte det att Bosses Porsche GT 3 är speciellt fotogenisk och gör sig fantastiskt på kort och därför är
med så ofta - det är helt och hållet Bosses egen förtjänst. Trevlig, charmerande och rasande grann.

 

VÄTTERLEDEN Racing

Olof Johansson hälsade oss välkomna till Vätterleden Racing och Rudenstams fruktlager


Erkki Salminen och Tobias Nissen såg aningen betänksamma ut inför den stora skaran ssj:are som ville lyssna


Olof inledde bildspelet med att berätta om vad Vätterleden racing sysslar med idag: standardbilsracing i
BMW-cupen med honom själv och Tobias.

 


Olofs bil

 

Sedan blev det Erkki show. Många var historierna om dåtidens F3-värld med vänskap med både Ronnie Peterson och främst Gunnar Nilsson. Om tävlingar på Nürburgring, Monza, Monaco och Avus där topphastigheten var 275 km/h i banans nedförsbacke, om däcken som i den hastigheten av centrifugalkraften? ökade i diameter och minskade i bredd, om ifrånkört motorljud. Om framgångar, krascher och en fattig österrikare som det samlades ihop matpengar till i Knutstorpsdepån. En del av de bilder som visades på väggen finns här på Sidan sedan tidigare.

Vad som då inte framgick men som jag pratade med honom om efteråt var den framgångsrika cykelkarriär han senare inledde och som gav flera mästerskap i veteran-SM och NM. Det är det jag säger: cykel - det är grejor det.

Sedan bjöds det på korv och tilltugg OCH jag skall verkligen framhålla att det INTE var varken Dennis, Klein eller Ande(r)s som var först till grytan utan undertecknad. Detta märkliga faktum tål att upprepas, det var inte Dennis, Klein eller Ande(r)s som var först till korven.

Sakta lade sig sedan mörkret över Vätterns östra strand och solen brann i en röd smal strimma i västers svärta.

Vi tackar mycket för ett intressant besök och synes över lokala äpplen i saluhallar och på torg.

Österrikaren var givetvis Niki Lauda.