Joakim Broström - Ralt RT33 formel 3

MANTORP NOSTALGIA DAYS
22 - 24 augusti 2014

DE RACINGHISTORISKA SERIERNA INTOG MANTORP PARK FÖR FÖRSTA GÅNGEN SEDAN 2006. Ömsom vått (lördag) ömsom torrt (söndag) var förhållandena i denna den fjärde och näst-sista deltävlingen får året. Vi har ju ett antal ekipage från Sällskapet i serierna och det fanns ett antal av oss i besökarskaran för att se hur det gick för dessa.

Syfte
Att sprida glans och ära över sällskapet.

Frågeställningar
1. Hur många SSJ:are skulle komma till start - och hur många skulle ta sig i mål?
2. Skulle de visa sig vara bäst i regn eller solsken?
3. Skulle en seger vara möjlig?

Bakgrund
Racingåret har givit oss en ny medlem i form av Claes Andersson från Eksjö. Denne f.d. rallyåkare har från första början imponerat i snabbhet och spektakularitet. P G Johansson har i en potentare bil börjat hitta fart och självförtroende på banan. Joakim Glaés har haft en problemfullare säsong. Björn Otterberg har ständigt legat väl till i sin klass. Se där, förutsättningarna i stort klara.

Material och metod
Claes: Austin Healey 3000. Använda sig av gammal beprövad rallykänsla och fart.
PG: Austin Healey 3000. Att undan för undan skapa sig förtroende och teknik.
Joakim: Austin Healey. Att hålla sig undan trubbel.
Björn: Merlyn formel ford. Stilrent och snabbt.

Resultat
Claes Andersson visade redan på kvalet that he ment business. Endast slagen av Jan Kling i en Ford GT40 och betydligt snabbare än klassens fyra Lotus elaner. I torrföre! PG sexa.

Med eftermiddagen till första heatet kom skitvädret, regn och rusk. Jävlar i Småland vad det fick igång våra herrar. Claes kände väl vibbar från grusvägarna från förr och utklassade resten av gänget. Dryga elva sekunder före den där GT40:n. PG tycks också hållits på hala vägar i sin ungdom, nu slutade han fyra men var uppe på tredje innan det gick lite för fort. Imponerande styrningar.

Söndag och torrföre. Klassen innehåll tyvärr bara nio bilar (något som inte skall ta ifrån herrarna våras prestationer. Det var nio snabba som var) och blev därför något tråkig. Ännu mer så då Claes från sin pole position blev stående i starten (diffspärrsproblem) och fick uppleva några obehagliga sekunder innan resten lyckats passera honom. P G millimeter ifrån. Sedan sexa i mål.

Om vi tittar på frågeställningarna då:
1. Endast två till start. Varken Björn Otterberg eller Jocke Glaés fanns på plats. Och tre av fyra möjliga målgångar.
2. Utan tvekan regn.
3. Ja.

Diskussion och slutord
Till Falkenberg den 12 - 14 september hoppas vi på större uppslutning. I skrivande stund är förutom Claes och PG även Jocke och Björn i skrivande stund anmälda och då det även körs i Sportvagnsserien där bör vi väl även kunna se Bosse Johansson i sin modsport-europa där.

Claes har gått från vass uppstickare till vinnare. I blött men även i torrföre är har snabb som satan. Nu alltså med sin första seger i bagaget. P G fick visat att han kan ratta den där Healeyn riktigt fort. Nu ser vi ännu mer fram emot Falkenberg.

I övrigt fick vi se muskedunderbilarna i Lucky Eddie racingteam både mullra, dundra och ta platserna ett, två och tre i sina jänkeåk och sist men inte minst bjöd herrar Bo Warmenius March 452, Torgny Johansson March 812 och Micke Juhlin March 742 oss på underbara vibbar med sina fantastiska formel 2:or. En sällsynt snabb syn på svenska racingbanor. Mer sånt. Racing as intended. Ackompanjerade av potenta formel 3:or och dylikt.

Bilagor
Bilderna som följer

Göran


Oscar Thim - Van Diemen RF86 formel ford

 


Claes Andersson under uppvärmningsvarvet på söndagen...

 


Staruppställning. Jan Kling GT40 till vänster och Claes skymtande på pole till höger. Där blev han stående.

 


PG före Björn Jansson ut på rakan

 

 

 

 


Olof Cederberg

 


Anders Lotsengård SID 1

 

 


Staffan Borgström...

 


...före Lennart Bengtsson

 


Micke Östberg

 


Karl-Arne Henriksson Alfa Romeo GTA, f.d fabriksvagn körd av bland annat Arturo Merzario

 


Per Skårner

 


Torgny Johansson March 812 formel 2
På March indikerar de två första siffrorna årsmodell: 81 och den sista klass, alltså formel 2. Anders Lofthammar informerade

 


Micke Juhlin March 742

 

 


Bo Warmenius March 762

 

 

 


Vinnare: Claes Andersson

 

 

 

 

 


Tre glada Jönköpingsbor

 


Claes har läxat upp P G. Eller?

 

 

 

 


Greger Pettersson

 


Rolf "Myggan" Nilsson