Del 7


Den blev vit. Vit som tanken, synden och snön. Här på plats hos besiktningsmannen.

Tid. Ett begrepp som är alldeles för svårt att definiera. Åtminstone här och av mig. Men Tid är vad som gått sedan senaste uppdateringen. Av ganska stort mått. Men det gör inget.

Omkastad kronologi är ett uttryck som är ganska lätt att förklara, till och med för mig, och något som TV-sporten ofta använder sig av nuförtiden. Man börjar till exempel med det avslutande målet, kanske i krysset, för att sedan visa hur matchen gestaltade sig på sin väg till det där avslutande målet. Som då eventuellt sköts i målets så kallade kryss.

Om vi kör samma koncept som TV-sporten så hade vi nu sett en bild av Anders i sin säng. Utslagen av feber och överansträngning. Så hårt, intensivt och fyllt av fötretligheter har den sista tiden varit för att hinna färdigt inför registreringsbesiktningen. Kanske hade TV-sporten haft med en kommentar typ: Han hann, men fick betala för det! Möjligtvis hade det varit Staffan Linderborgs eller Chris Härenstams röst. Dock inte Peter Jidhes. Där går gränsen. Jidhe är för trendkänslig och för beroende av åt vilket håll luggen blåser. Men där låg han alltså, Ande(r)s, däckad och passiv, överlämnande chefsskap på firman till sin lilla lilla dotter. Och som hon tog det! Men allt det där får ni föreställa er, Anders ville inte ställa upp på en sådan bildrekonstruktion.

Som ovan ser bilen alltså ut i dagsläget. Den blev vit. Mycket inspiration av vita bilar i Anders omvärld fick honom att lägga undan brg-färgerna. Den sista tiden har som skrivits varit väldigt intensiv. Väldigt MG-fylld. Suss har fått läsa "Flyga drake" och annat. Det har krävts mycken hjälp av Peter och Per för att hinna bli färdig tillräckligt mycket för registreringsbesiktningen. Men nu är den gjord. Och nu skall vi följa upp vägen dit. Vägen till Nu.

Det var mycket med karosseriarbete förra gången vi hälsade på. Det har det fortsatt att vara. Den dåliga passformen på glasfiberskärmarna har vi skrivit om tidigare. Breddaren på höger framskärm var t.ex en centimeter bredare än den vänstra och detta trots att Anders redan innan dess kapat av ungefär en centimeter på den högra. Baksidan av hjulhuset på vänster sida byggdes på en och en halv centimeter.


De främre hjulhusen har varit ganska bedrövliga i form. Anders klippte upp främre halvan av hjulhusen för att sedan nita fast plåtar som han fäst på skärmen enligt nedan, och format för att få ett vackrare, rundare och mer hjulföljande hjulhus. Dessa kläddes senare med glasfiber. Plåtflänsarna skulle penslas med släppmedel för att få dem och glasfibern att lättare skilja på sig då skärmen var färdig, men då detta inte fanns att uppbringa vid tillfället använde sig Anders av bilvax.

På tal om mått så är det så att höger dörr var 6 mm kortare än vänster! Anders upptäckte att glipan var större på höger sida och trodde att felet på något vis satt i skärmarna. Efter mycket donande, upptäckte han anledningen när han gav sig till att mäta dörrarna: Felet satt i orginalplåten. That´s England for you. Anders kom slutligen till att byta ut hela dörren - för mycket arbete med den hade gjort den omöjlig.


Bilen har sin chassisättning efter Doug Smiths idéer. Smith är mannen bakom MG motorsport i England, the expert vad gäller byggande och rejsande av MGB:s och inte minst MGC GTS-bygge. Bilen står därför lågt, främst bak, p.g.a de sänkta och hårdare bladfjädrarna. Även fram är fjädrarna hårdare och kortare. Annars hålls stötdämpandet nära orginal, den enda skillnaden är ventilerna i stötdämparna fram som är hårdare. Bak är det helt orginal. Krängningshämmaren fram är 7/8 tum grov, och alla gummibussningar är ersatta med nylatron-diton.

Vad gäller frambromsar är det MGB V8:ans orginalskivor som borrats för ventilation. De sitter i Granada-ok. Bak är det orginalets trummor med värmebeständiga belägg. Bromsservo finns för tillfället inte men skall monteras. Förövrigt en sak som besiktningsmannen påpekade vid registreringskontrollen - det krävdes för hårt pedaltryck för att låsa hjulen.

Kylaren är V8:ans orginal men ombyggd med fler celler. Den bistås av en elfläkt.


Motorfästena hade redan flyttats då Anders köpte bilen, men dessa fick göras om för att roveråttan skulle kunna vila tryggt och behagligt på sin framtida arbetsplats. Och för växellådan fick en ny växellådsbalk konstrueras. Oljetråget begåvades med skvalpplåt.

Fredrik Göransson, BMW-värstingen ni vet, tillverkade en ny adapter mellan kardan- och bakaxel. Han skapade även oljeuppsamlare till vevhusventilationen och lättade svänghjulet. Han är alltså att tacka för den rapphet med vilken åttan frustar. Jag var där och lyssnade då de startade upp maskinen. Det lät. Det lät och låter ur ett 2,5-tums avgassystem.









Vänster:

Tanklocket är stort, vackert och av snabböppningstyp och flyttat från bakplåten till bakre höger takstolpe a´la racingversionerna. Under snabbtankslocket sitter ett låsbart. Så mycket för snabba depåstopp!
______________________________________
Höger:
Inte ens MGC-huvens orginalförhöjning räckte riktigt till. För att bättre få plats för Holeyförgasarens luftrenare och för att kunna få ut all varmluft ur motorrummet så har ett sting ray-scoop applicerats på huven. Ni som sett racing-MG:s har kanske noterat att just detta är ett ofta förekommande problem.






För de av er som till äventyrs lyft baklucka på en MGB GT har antagligen frustat av ansträngning över tyngden. En del av denna tyngd sitter i glasrutan. Den
och de bakre sidorutorna har i Anders bil har därför ersatts av polykarbonat.

Utan Per Hallström och Peter Bergström hade antagligen bilen aldrig kommit iväg till registreringsbesiktningen. Tack vare dessa är nu all elektricitet dragen i välfungerande sköna linjer. Esteticism - ditt namn är prydligthet och funktion. Åtminstone i bilars motorrum.

 

10 mars


På väg till lackeraren

Det var alltså mycket strul i det sista, bl.a läckte vattenpumpen. Ny köptes och monterades. Vattenpumpen läckte. Till slut visade det sig vara
transmissionskåpan som var skev.

Så var det då den...

26 mars
och iväg för registreringsbesiktning...

EKG
Elektrokardiografi, är ett diagram som visar hur hjärtmuskeln arbetar. Hjärtmuskelns sammandragning alstrar svaga elektriska spänningar som kan registreras med ett flertal elektroder som fästs på kroppens hud. Elektroderna är anslutna till ett instrument kallat elektrokardiograf som genererar ett diagram över hjärtats aktivitet. (källa: Wikipedia)

Och nu då...?

Anders! Vad säger du nu efter det att du fått bilen i stort sett färdig? Om du hade känt till allt arbete du haft framför dig då du satt där med din vinkelslip och jobbade bort takluckan i bilen - vad hade du då sagt?

Fråga honom då ni träffar honom.


...VAR ÄR VI NU?

Jo "in the beginning of the end" för att vrida på pm Churchills så berömda citat från tiden då de allierade så smått började vrida segern ur hitlers nävar.

De påpekanden som kom vid registreringsbesiktningen skall åtgärdas, förutom en bromsservo skall även vevhusventilationen ses över.

Sedan skall inredning, så mycket som skall dit - dit. Grillen naturligtvis och lite annat smått och gott. Den där frustande V8:an skall ställas in. En del är det. Men det kommer i del 8:a.

MG-projektet - översikt


sebring replica