Tommy har varit förälskad i den där Citroënen sen han först såg den. Och man förstår honom, det är en vacker fransyska med harmoniska proportioner. Harmoniska proportioner och jävla gång. Kenneth Hansens EM-vinnande rallycrossvagn från 1998 och -99. Redan där kan man stanna och liksom behagfullt slå sig till ro. Väl medveten om att man har införskaffat sig någe av det grövsta som kunna tänkas framföras på väg och annat. Men ni vet antagligen att Tommy under inga villkor ville nöja sig med någe sådant. Där Hanséns EM-vinnare bromsade runt 500-600 hk, siktar Tommy på 1 000 med en BMW M5-motor på 3,6 liter och mycket turbo. Jag säger inget mer om det.

Tommy har precis avslutat arbetet med att flytta fram hjulen 20 mm runt om, eftersom Hansén hade tanken att tillbakaflyttade hjul skulle ge bättre viktfördelning vid starten. Detta är Tommy mycket skeptisk till. Jag säger inget mer om det.

Hjulupphängningar och bromsar är Hansénbyggda och allt som fungerat för att vinna EM-titeln förkastas inte. Även så behålls dogboxlådan, en 5-växlad, sekventiell racinglåda byggd direkt åt Citroen av franska Sadev. En dogboxlåda har ett speciellt system hur dreven tar växeln vilket tillåter fullfartsväxling. Lådan sitter bak i bilen för viktfördelningens skull och en transaxel förbinder den med motorn. Det är samma system som används hos Porsche 944, Corvette och Ferrari förklarar Tommy.
-Och Ford Transit, tillägger Fredrik.
Det är konkurrens i garaget.

Bilen skall rulla på 17 alternativt 18-tums fälgar, 8,5 respektive 9 tum breda. 1100 kilo körklar tror Tommy att bilen kommer att väga då den står redo någon gång 2011. Mer fakta har ni här under.

FAKTA

 

Johans Nissan

 

Även Johans Nissan Sunny GTi-R har också ärorik historia, om än inte lika vinstrik. Däremot är det herr altmeister himself, Stig Blomqvist, som rattat den i Safarirallyt 1991 där han i par med codriver Benny Melander blev 5:a. Bilen kördes även året efter men då i händerna på ett privatteam.

Johans fyrhjulsdrivna är den av bilarna som ligger klart närmast ursprungsbilen, och bilen skall besiktigas som den den är, varit och skall förbli. Ett av få avsteg är den 5-växlade Sadevlådan av samma typ som Tommys Citroen har.

Bilen är utrustad med en tvärställd 2-litersfyra med 16-ventilstopp som i orginalskick ger 220 hk och 300 i tävlingsskick.

 

 

 

 

Då Johan köpte bilen (av ett rallyteam i Uppsala som hade bilen som reservdelsbil) var orginalstripningen kvar och även om den för närvarande är bortplockad skall den dit igen.
Bilden nedan är från ett tidigare besök hos herrarna.

 

 

 

 

Fredriks Camaro.

 

Fredrik köpte sin Camaro SS 67:a i Rolfstorp utanför Ullared av den f.d. burbyggaren där. Att det blev en Camaro var långt ifrån givet. Fredrik utgick från fyrhjulsdrift, en japansk V8:a och ett egetskapat rörramschissi. De ingredienserna var starten. Biltyp fick bli lite vad det blev. Han funderade inledningsvis på en GT40:a eller (gud hjälpe oss) en Lola T70 och hade väl hellre inhandlat en fastback-Mustang från -66, men Camaron är ingalunda en nödlösning. Modellen, (67:an skulle det vara, "69:ans kantiga skärmkanter är fula") är en favorit det också och även om modellen är ganska ovanlig så kan han, vid ett ögonblicks eftertanke, komma på fyra-fem bekanta med likadan bil. "Likadan" syftar på orginalet, Fredriks bil, som för övrigt varit racerbil i USA, kommer att bli något alldeles unikt. Självfallet.

Trösklar, bakskärmar och tak är integrerat i det egenkonstruerade rörramschassit. Dörrar och framskärmar bultas på. Hjulupphängningarna är egenritade och egenkonstruerade. Stötdämparna både fram/bak är av pullrod-typ, vilket innebär att de sitter i chassit som på en formelbil. Även Fredriks bil skall utrustas med en 5-växlad Sadevlåda.

Ganska tidigt bestämde sig Fredrik för en japansk V8:a. Kanske främst för att retas. Det blev en 4-liters Lexus från början av 90-talet. Motorn köpte han på skroten för cirka 7 000 kr.

Det kommer att bli fruktansvärt häftigt det här. Sanslöst säkert, men jag kan inte låta bli att fantisera fram bilden av Fredrik komma farande i en 1000-hästars, fyrhjulsdriven Lola T70. Men, men... jag säger inget mer om det.

 

 

 

 


Ungefär här kommer hjulhusen att gå på den färdiga, låga bilen.