Janne Pettersson Special

Del III

Det är torsdagafton den 27 februari och dags för ett återbesök hos Janne och hans JPS. Årstiden kräver ett bevis på att utvecklingen går åt rätt håll. Det gör den här, stilla och noggrannt som den där våren. Vissa saker har tagit en lite annorlunda riktning. Det blev inte British racing grön utan snarare åt det blåa hållet och klädseln blir gräddvit. Beige blir suffletten. Och gul lyser främre krängningshämmaren.

För tillfället är stolarna hos sadelmakaren. För tillfället är skärmar, huv och dörrar ivägsända för lackering. För tillfället står bilen naken men potent och inväntar den där vårskruden.

All el är dragen men kablarna skall givetvis installeras precist och ackurat och det tar tid. Störtbåge och kofångare är under tillverkning. Bak i form av två horn och fram en hel i aluminium. Att dessa delar är av egentillverkning behöver jag väl knappast tillägga.

Janne har kört bilen i två timmar på gården och fått det bekräftat att allt fungerar precis som det varit tänkt. Vem, undrar jag, som sett skapelsen hade trott något annat. Kamaxlarna som nu är anpassade för hårda luftutsläppskrav skall bytas mot lite vassare attiraljer. Tändsystemet är ett brytarlöst - Marelli orginal vilket är något väldigt åtråvärt förstår jag. Under en arbetsbänk ligger en testad 3:62 utväxling, som ersatts med 3:92. Tanken rymmer 42 liter och är försedd med två skvalpplåtar.

Nu jobbar Janne med att få den utställningsfärdig för Elmia-mässan i påsk. Det innebär inte en fullständigt klar bil, man skall kunna betrakta härlighetens alla lösningar och det utsökta detaljarbetet. Men elarbetet och klädseln vill Janne ha färdigt. Vår monter hoppas verkligen att detta hinns med. JPS:en lär bli ett av mässans absoluta guldkorn.

Då Anders Claesson, medbetittare, frågar om Janne fått göra väldigt många förändringar och missar som sedan fått korrigeras och förändras, svarar Janne så där lugnt, självklart men ödmjukt: "Nej, inga" och det är en perfekt beskrivning för hela projektet som kommer att ha tagit cirka 4000 timmar då det är färdigt, för i denna tid ingår 2000 timmar konstruktionslösningar och tankar.

Till sommaren, till sommaren .....

______________________________________________________________________________________________________________