Janne Pettersson Special

Del II


I statlig Volvo S40 dundrade jag igenom Janne Petterssons by och gjorde en hastig drop-in till honom och hans JPS, där ingen av bokstäverna står för statlig, Volvo eller löpande bandsprincipen. Och varför skulle de, då begynnelsebokstäverna icke är desamma, ej heller förekommer något av dessa begrepp här inne. Här råder nämligen JannePettersson-anda, den blir man ganska omgående varse då mannen i fråga börjar beskriva vad som hänt sen sist. Jag uppfylls av den då Janne plockar fram den detalj som för närvarande sysselsätter honom, anslutningen mellan hastighetsmätarvajer och växellåda. Ett vulgärt amerikanskt instrument parar sig inte obehindrat med ljuv italienska, Alfa. Och det lugn och den noggrannhet med vilket Janne beskriver tillblivelsen av nytillverkad anslutning får mig att åter imponeras av detta bygges förträfflighet och genomtänkthet. De nytillverkade komponenterna är i duraluminium, vilket Janne köpt i olika stycke och storlek varur han sedan skapar nya och förbättrade detaljer. (Duraluminiumet är en hårdare och styvare art av metallen ofta använd till flygplan.) Vid sidan på bänken ligger den beställda packboxen till den nya föreningen i en liten plastpåse. Till synes obetydlig och billig, men i just det ögonblicket tycks den viktigare än något annat. Som repliken som startar förälskelsen mellan man och kvinna.

De ställbara krängningshämmarna är på plats, knivarna är ännu vridna i otestat läge. På dörrarna sitter rattar för cabfäste, och dessa är som så mycket annat av ytan Morgan, men liksom så mycket annat egentillverkat. Det elektriska är draget och fungerar, besiktningsman har varit på plats och blivit nöjd med det han sett. Bosse "bildoktorn" Andersson har hälsat på och skrivit en notis i Automobil nr 5. Allt går den gång som kallas gill och ingen som varit här skulle väl kunna tro något annat. Janne har varit hos den sadelmakare som utsetts för att klä stolar, inredning och cabriolet. Då bilen fått sin metallica British Racing Green skall de tillsammans matcha fram rätt ljusbeiga kulör i det skotska läder som givetvis specialbeställs. Någon gång i början av nästaåret är vi då. Innan dess skall bl.a motorhuven i aluminium skapas och alla delar vara i fullständig symbios, innan den plockas i sär inför lackering för att sedan åter sätts samman.

_________________________________________________________________________________________________________